A helyi önkormányzatok költségvetésből származó támogatásait minden évben a Magyarország központi költségvetéséről szóló törvény határozza meg. A költségvetési törvényben a helyi önkormányzatok támogatásai a IX. fejezetben jelennek meg. A költségvetésből származó támogatások lehetnek működéshez, ágazati feladatokhoz kapcsolódó támogatások, kiegészítő támogatások és egyéb támogatások. Az egyes almenüpontokban a támogatásokkal, igénylésük feltételeivel kapcsolatban bővebb tájékoztatás olvasható.

Tájékoztatás a helyi önkormányzatok részére a Magyar Államkincstárnál folyó elektronikus ügyintézésről
Az elektronikus ügyintézés és bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: EÜSZ tv.), valamint az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016 (XII. 19.) Korm. rendelet kötelezővé teszi a helyi önkormányzatok, költségvetési szervek és a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) között is az elektronikus kapcsolattartást és az ehhez szükséges hivatalos elérhetőségről történő dokumentumküldést és fogadást.

A Kincstár vármegyei igazgatóságai az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 57-60. §-ai alapján végzik a helyi önkormányzatok általános működéséhez és ágazati feladataihoz kapcsolódó támogatásai igénylése, vagyis a helyi önkormányzatokért felelős miniszter által üzemeltetett információ rendszer útján (ebr42 rendszer) teljesítendő megalapozó felmérés (esetleges kiegészítő felmérés) és azok módosítása (lemondás és pótigény, vagyis a májusi és októberi felmérés) felülvizsgálatát, illetve ezen adatszolgáltatások megalapozottságának, az éves költségvetési beszámolót megalapozó végleges adatszolgáltatásnak (elszámolás felmérés), az önkormányzatokat megillető Kvtv. IX. és egyes XX. fejezeti költségvetési támogatások (pályázatos támogatások) igénylésének és elszámolásának, valamint az éves költségvetési beszámolójának felülvizsgálatát.

A helyi önkormányzatok általános működéséhez és ágazati feladataihoz kapcsolódó támogatásokat a kincstár útján igényli, kezdeményezheti annak módosítását, vagy az arról való lemondást. Az igazgatóság a rendelkezésre álló adatok alapján, illetve helyszíni ellenőrzés során ellenőrzi a támogatások igénylésének és azok módosításának megalapozottságát, erről jegyzőkönyvet készít, melyre az önkormányzat észrevételt tehet. Annak érdekében, hogy az igazgatóság megalapozott döntést hozzon, kiegészítő információt kérhet be az önkormányzattól.

Amennyiben az igazgatóság az igénylésben meghatározott mutatószámot megalapozatlannak tartja, határozatban kötelezi az önkormányzatot, hogy a soron következő mutatószám módosításkor a kincstár által meghatározott változtatásokat vezesse át. A kincstár határozata ellen fellebbezés benyújtására nincs mód, a keresetlevelet a döntés közlésétől számított 15 napon belül lehet benyújtani. Nem kell határozatot hozni, amennyiben a helyi önkormányzat az eltérés jogszerűségét igazolja. Ha az önkormányzat a határozatban foglaltaknak nem tesz eleget, az igazgatóság jogosult az általa meghatározott mutatószámok átvezetésére. A kincstár ezen intézkedésével szemben azonnali jogvédelemnek nincs helye.

A helyi önkormányzatok a Kvtv. IX. és egyes XX. fejezeti költségvetési támogatásokkal (pályázatos támogatásokkal) kapcsolatos igénylésüket és elszámolásukat az egyes pályázati kiírásokban foglaltaknak megfelelően a Kincstáron keresztül nyújtják be (a Kincstár által üzemeltetett ÖNEGM rendszeren vagy a Belügyminisztérium által üzemeltetett ebr42 rendszeren keresztül). Amennyiben az adott támogatási jogcím pályázati kiírása a pályázat elektronikus benyújtását írja elő, abban az esetben az önkormányzatoknak a pályázati igénylésekhez/elszámolásokhoz kapcsolódó, a pályázati kiírás szerinti dokumentumokat elektronikus úton kell benyújtaniuk az igazgatóságok részére. Az igénylések és elszámolások felülvizsgálatát a vármegyei igazgatóságok végzik.

A vármegyei igazgatóság az éves költségvetési beszámoló felülvizsgálata során tett megállapításait dokumentum alapú vagy helyszíni jegyzőkönyvben rögzíti, melyekre az önkormányzatnak lehetősége van észrevételt tenni. Amennyiben nem áll rendelkezésére az igazgatóságnak valamennyi dokumentum, adat az alapos döntés meghozatalához pótlólagos információt kérhet az önkormányzattól. Az igazgatóság által megállapított visszafizetési kötelezettségről, pótlólagos támogatásról határozatot hoz.

A helyi önkormányzatnak elektronikus űrlapon van lehetősége a vármegyei igazgatóság által készített jegyzőkönyvre észrevételt tenni, az igazgatóságok által bekért pótlólagos információt, valamint a pályázatos támogatásokkal kapcsolatosan benyújtandó dokumentumokat megküldeni, továbbá a fellebbezéssel/keresettel támadható döntések ellen jogorvoslattal élni.

Ennek megfelelően a fent említett ügyekben a benyújtandó dokumentumokat elektronikus formában ügyfélkapun/hivatali kapun keresztül a https://magyarorszag.hu/szuf_fooldal#fooldal weboldalon elérhető

  • Személyre Szabott Ügyintézési Felületen (a KÖZIGAZGATÁS, JOG / Ügyfélbeadványok megindult eljárásban menüpontban) megtalálható „ÖTF - a helyi önkormányzatok az Áht. 57-60. §-ai alapján végzett felülvizsgálatához és az önkormányzatokat megillető költségvetési pályázatos támogatások igényléséhez/elszámolásához kapcsolódó ügyek” elnevezésű űrlap,
  • fellebbezés/keresetlevél esetében szintén a Személyre Szabott Ügyintézési Felületen (a KÖZIGAZGATÁS, JOG / Kérelem benyújtása menüpontban) megtalálható „ÖKÉR - Helyi önkormányzatok által a közp. költségvetésből igénybevett támogatásokat érintő visszafizetési és kamatfizetési kötelezettséggel, gépjárműadó utalással kapcs. keresetlevél, fellebbezés” elnevezésű űrlap

igénybevételével, a Kincstár MAKPER hivatali kapujára (KRID: 434024334) lehet beküldeni.

Az űrlapok a legegyszerűbb módon a következők szerint érhetők el: a https://magyarorszag.hu/szuf_fooldal#fooldal weboldalra belépve, a megjelenő képernyő felső részén található kereső mezőbe az űrlap rövidített nevét (ÖTF/ÖKÉR) kell beírni.

A megjelenő űrlapot kiválasztva az Ügyleírás résznél az „Ügyintézés indítása” gombra kattintással kezdhető meg az űrlap kitöltése. A bejelentkezést követően megjelenik a kitöltendő űrlap előlapja, amely a beküldő természetes személy adatait tartalmazza, majd a „Következő fejezet” gombra kattintva szükséges kitölteni az űrlap további részeit. Az „Ellenőrzések futtatása” menü elindítását, és a jelzett hibák javítását követően a „Beküldés” gombra kattintva indítható el az űrlap és csatolt mellékleteinek beküldése az érintett vármegyei igazgatóság részére, melynek során minden mellékletet (csatolt fájlt) hitelesítéssel kell ellátni.

Amennyiben a megküldendő dokumentumok mérete miatt a továbbítás nem lehetséges, úgy kérjük azt több részletben megküldeni.

Segédlet az elektronikus űrlapok kitöltéséhez