Tisztelt Támogatók!
Az Áht. 56/B. § (1a) bekezdése szerint a kincstári monitoringrendszer (Országos Támogatás-ellenőrzési Rendszer, a továbbiakban OTR) részére teljesített adatátadás és a kifizetés adatkörének egyezőségét és megfelelőségét emberi beavatkozás nélkül, gépi úton kell biztosítani. Ez a rendelkezés 2024. január 1-én lépett hatályba.
Fönti jogszabályi rendelkezésnek eleget téve a Kincstár az átutalási megbízás kiegészítő szelvényén elhelyezett egy új mezőt – „OTR vizsgálat szükséges? (I-Igen, N-Nem)” – amelyet 2024. január 1-től szükséges kitölteni. Az ÁHTT azonosító és az adószám/adóazonosító jel esetében egyezőséget vizsgál a rendszer, az összeg esetében a kifizetendő tétel nem lehet magasabb az OTR-ben „Döntött” vagy „Szerződött” státuszon szereplő összegnél. Erre való tekintettel kérjük kifizetésre indítás előtt győződjenek meg róla, hogy az OTR részére átadott adatok megegyeznek a kifizetés adataival.
Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy 2025. január 1-jétől az átutalási megbízás kiegészítő szelvényén kötelező a támogatási igény OTR azonosítójának megadása, ezen adat feltüntetése nélkül OTR vizsgálattal történő utalás nem teljesíthető.
Abban a nem várt esetben, ha a kifizetésre indított adatok és az OTR-ben rögzített adatok egyezőek, de mégis megbukott a tétel, kérjük, haladéktalanul jelezzék a problémát a monitoring@allamkincstar.gov.hu e-mail címen.
Köszönettel:
Magyar Államkincstár
Tájékoztató az Országos Támogatás – ellenőrzési Rendszerről (OTR) és az adatszolgáltatás rendjéről
Áht. 56/B. és 56/C. § szerinti adatszolgáltatás
Jelen tájékoztató közzétételére az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 107. § (2) bekezdése alapján kerül sor az Áht. 56/C. §-ában, az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény IX. Fejezetében és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) VI. Fejezetében foglaltak teljesítésének elősegítése céljából. További cél, hogy a jogszabályi kötelezettségek szerinti adatszolgáltatások lebonyolítására szolgáló Országos Támogatás-ellenőrzési Rendszerrel kapcsolatban tájékoztatást nyújtson az adatszolgáltatásra kötelezettek számára.
A költségvetési és a releváns önkormányzati támogatások vonatkozásában hozott támogatási döntések nyilvánosságát a Magyar Államkincstár által biztosított informatikai rendszerbe történő adatszolgáltatás útján kell biztosítani, az adatgyűjtési elveknek megfelelően támogatási szakaszokhoz igazodva. A rendszerben nyilvántartott támogatási igénylésekhez, döntésekhez stb. kapcsolódó információk Áht. szerinti adatai 2024. október 11-től a nyilvánosság kötelezettségnek történő megfelelés szerinti riportban tekinthetőek meg a Kincstár által működtetett Közpénzügyi Portál Riportok, statisztikák oldalán (https://kpp.tcs.allamkincstar.gov.hu/), a Költségvetési támogatások adatai elnevezésű menüpontban. A riport adatai havonta, a tárgyhónapot követő hónap 12-éig frissülnek. A portálon elérhető támogatási adatok felépítéséről részletesebb információ a Kincstár honlapján érhető el.
Az OTR elérésének linkje: https://otr.gov.hu
A Támogató által nyújtott támogatási konstrukciók bejelentését az OTR-ben erre kialakított adatszolgáltatói felületen szükséges teljesíteni a Támogató konstrukciós adatszolgáltatási jogosultsággal rendelkező kulcsfelhasználóinak vagy támogatási konstrukció rögzítőinek, mely eljárással kapcsolatban a Letölthető anyagok között az "OTR Felhasználói Kézikönyv Kulcsfelhasználóknak" című dokumentum szolgál bővebb információkkal.
Az OTR-ben work flow alapú engedélyezési folyamat került kialakításra, mely azt jelenti, hogy a Magyar Államkincstár kapcsolódó feladatvégzése mellett az Európai Uniós Ügyek Minisztériuma Támogatásokat Vizsgáló Irodája (TVI), valamint a Miniszterelnökség Civil és Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Helyettes Államtitkársága által ellátandó feladatok végrehajtása is a rendszer által támogatottan történik. A konstrukció bejelentését az OTR erre kialakított felületén egyszer kell megtenni, mely alapján mindhárom szervezet ezen rendszerben végzi el az ellenőrzést és jelez vissza a rögzített konstrukciós adatok szakmai megfelelőségéről. A konstrukció bejelentői a felületen követni tudják, hogy bejelentéseik milyen státuszban vannak, azaz a véleményezésre jogosultak hol tartanak állásfoglalásuk kialakításában. A Kincstár véleményezési eljárásával kapcsolatos visszajelzés az OTR-ben elektronikusan generált, a véleményezésnek megfelelő tartalmú állásfoglalás továbbításával történik. A TVI és a Civil törvény szerinti feladatot végző szervezeti egység továbbra is az eddigi, a jogi szabályozási környezet szerinti tartalmú és formájú véleményeket közöl az OTR felé eljárók számára.
Az OTR-t megelőző monitoring rendszerből (KMR) a Kincstár által rögzített támogatási konstrukciók adatai migrálásra kerültek az új alkalmazásba és a felhasználók által – jogosultságaik függvényében meghatározott körben – továbbra is elérhetőek.
Az OTR-ben az Ávr. 102./F. § (1) bekezdése szerinti igénylői/kedvezményezetti adatátadást az igényelt és már odaítélt támogatások adatairól manuálisan vagy egyéb támogatáskezelő rendszerekből előállított – meghatározott szerkezetű – adatállományok feltöltésével lehet teljesíteni. Ennek megfelelően az adatszolgáltatás webes felületen történő adatrögzítéssel, valamint interfészen keresztül is történhet.
A felhasználók a felületre történő regisztrációt követően az OTR alkalmazásából az e-mail címükre megküldött ideiglenes jelszóval léphetnek be a rendszerbe, melyet a belépést követően meg kell változtatniuk. A kulcsfelhasználói jogosultságokat a Támogató kérésére – a felületre történő regisztrációt, valamint ezzel párhuzamosan a Letölthető anyagok között található kulcsfelhasználói kérelem és nyilatkozat kitöltését és benyújtását követően – a Kincstár állítja be. Az igényrögzítői jogosultságokat a támogató szervezetek kulcsfelhasználói menedzselik, ezáltal gyors és papírmentes azok kiosztása. A jogosultságok beállítása támogatási konstrukciónként történik, hogy mindenki a ténylegesen feladatkörébe tartozó konstrukciókkal dolgozhasson.
Ami az interfészen történő adatszolgáltatást illeti, az új rendszer két lehetőséget kínál az ilyen módon adatot küldőknek a korábbi – már nem továbbfejlesztett –, fájl alapú, valamint az új, XML formátumú interfész rendelkezésre állásával. Magától értődően az interfészes adatszolgáltatás – mely a nagy létszámú kedvezményezetti információk továbbítására szolgál – az adatbázis kommunikációt felvállalni képes szervezetek opciója lehet.
Az OTR–ben – a vele szemben támasztott elvárásoknak megfelelően – a támogatottakról, valamint az általuk igényelt/megítélt támogatásokról az adatok az uniós kívánalmaknak és hazai jogszabályi igényeknek megfelelően bővebb tartalommal (támogatástartalom információkkal, támogatási kategória, támogatott régió összerendelésben) kerülnek rögzítésre. Annak érdekében, hogy a rendszer a csekély összegű támogatások nyilvántartásaként is funkcionálhasson, az adórendszeren kívüli támogatói adatszolgáltatásokon túl a NAV adórendszeren belüli de minimis támogatási adatszolgáltatásával is kiegészül, és kezeli az önkormányzati alrendszer adórendszeren belüli csekély összegű támogatási információit is.
Az OTR-rel kapcsolatban előforduló esetleges rendszerhasználati kérdések és problémák bejelentése, valamint azok kezelése a monitoring@allamkincstar.gov.hu e-mail cím útján történik.
Budapest, 2024. október
Magyar Államkincstár