Nyugdíjbiztosítási ügyek elektronikus intézése

Nyugdíjbiztosítási ügyek elektronikus intézésére lehetőség van a lakóhely szerint illetékes fővárosi és vármegyei kormányhivataloknál, a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnál és a Magyar Államkincstár Központnál intézhető ügyek esetében.

Felhívjuk a figyelmet, hogy 2025. január 16. napjától megszűnt az Ügyfélkapu, az elektronikus személyazonosító igazolvány, a telefonos azonosítás, valamint az arcképes azonosítás lehetősége, ezért ezt követően már csak az Ügyfélkapu+, vagy a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás használatával lehet elektronikus ügyintézési felületen bejelentkezni.

2025. január 16-tól tehát Ügyfélkapu+ vagy DÁP mobilalkalmazás nélkül megszűnik az elektronikus azonosítás lehetősége.Elektronikus azonosítás hiányában az elektronikus tárhely, valamint az ott tárolt küldemények nem lesznek elérhetőek, ezen kívül az elektronikus azonosításhoz kötött - pl. a www.magyarorszag.hu oldalon található - ügyek intézésére nem lesz lehetőség.

Elektronikusan intézhető ügyek

Elektronikus azonosítással lehetőség van elektronikus úton igényelni az összes nyugdíjbiztosítási ellátást, lehet kezdeményezni a nyugdíjbiztosítási nyilvántartásban szereplő adatok egyeztetését, a nyilvántartás adatairól kimutatás kiállítását, a nyugdíj folyósításával kapcsolatos bejelentést tenni, az adatok megváltozását bejelenteni, stb.

A www.magyarorszag.hu oldal „Nyugdíj” főmenüjében találhatóak azok az ügyek, amelyekben lehetőség van elektronikus ügyintézésre.

Hangsúlyozzuk, hogy nyugdíj ügyekben is csak azok a személyek intézhetik elektronikusan az ügyeiket, akik az Ügyfélkapu+ vagy a Digitális mobilalkalmazás használatával elektronikusan azonosítják magukat.

A kérelmek benyújtásán kívül lehetőség van mellékletek csatolására, egyéb iratok, nyilatkozatok beküldésére. Az elektronikus azonosítást követően elektronikusan beküldött dokumentumok hiteles másolatnak minősülnek.

Ügyfélkapu+ regisztráció esetén lehetőség van arra, hogy a felhasználó kizárja az elektronikus ügyintézés lehetőségét az államigazgatási szervek vonatkozásában. Ebben az esetben személyesen vagy postai úton lehet az ügyeket intézni.

A digitális állampolgárság felhasználói profil aktiválása a hatóságokkal való elektronikus kapcsolattartási forma választását jelenti.

Képviselet az elektronikus ügyintézés során

Elektronikus ügyintézés során is lehetőség van arra, hogy az ügyben az ügyfél helyett képviselő (pl. meghatalmazott) járjon el. Ehhez a Rendelkezési Nyilvántartásban kell rendelkezni a képviselő ügyintézése érdekében. Ha már folyamatban lévő ügyben megváltoztatjuk a képviselőre vonatkozó rendelkezést, akkor ezt az eljáró hivatalhoz közvetlenül is be kell jelenteni. Képviselő megjelölésére lehetőség van Ügyfélkapu+ és DÁP mobilalkalmazás használatával is.