Rokkantsági járadék
Kapcsolódó nyomtatványok (1)
Jogszabályok
Ki jogosult rokkantsági járadékra?
A rokkantsági járadékra az a 18. életévét betöltött magyar állampolgár jogosult, akinek:
- a 25. életéve betöltése előtt keletkezett, és folyamatosan fennálló egészségkárosodása legalább 70 % - os mértékű, és
- nyugellátásban, baleseti nyugellátásban, megváltozott munkaképességű személyek ellátásaiban nem részesül.
A járadék megállapításának tehát nem feltétele, hogy az érintett nyugdíjra jogosító szolgálati idővel rendelkezzen.
A rokkantsági járadék megállapításának nem akadálya:
- ha a kérelmező fogyatékossági támogatásban részesül, vagy
- ha a kérelmező jogán családi pótlékot folyósítanak, vagy
- ha a kérelmező munkaviszonyban, egyéb munkavégzésre irányuló jogviszonyban áll.
Rokkantsági járadékra nem jogosult az a személy, aki nem Magyarországon, hanem valamely Európai Uniós országban, vagy Izlandon, Liechtensteinben, Norvégiában vagy Svájcban él.
Hogyan kell igényelni a rokkantsági járadékot?
A rokkantsági járadék megállapítását a lakóhely szerint illetékes nyugdíjbiztosítási igazgatási szervként eljáró fővárosi és vármegyei kormányhivatalnál, a „Rokkantsági járadék iránti igény” nyomtatványon kell igényelni.
Az igényt személyesen, postán és elektronikus úton is be lehet nyújtani.
Személyesen a lakóhely vagy tartózkodási hely szerint illetékes fővárosi, vármegyei kormányhivatal ügyfélszolgálatán lehet benyújtani.
Postán történő benyújtás esetén a borítékra a címzett kormányhivatal nevét és a 1916 Budapest postacímet kell ráírni.
Elektronikusan az elektronikus azonosítással rendelkező személyek a www.magyarorszag.hu honlapon a „Nyugdíj” > „Ellátások igénylése” pontban elérhető „Rokkantsági járadék iránti igény” nyomtatványon nyújthatják be a járadék iránti igényüket.
A kormányhivatalok elérhetőségei a https://kormanyhivatalok.hu weboldalon találhatóak.
Mit kell mellékelni a rokkantsági járadék igényhez?
Ha rendelkezésre áll, akkor a kérelemhez csatolni kell az egészségkárosodás mértékének igazolására az orvosszakértői szerv hatályos határozatát, szakhatósági állásfoglalását.
A kérelemhez csatolni kell a háziorvosi beutalót, amely az egészségi állapotára,gyógykezelésére vonatkozó összefoglaló adatokat tartalmazza és a munkaképesség-változás véleményezése céljából került kiállításra.
A gyógykezelést és aktuális állapotot bemutató kezelőorvosi véleményt, kórházi zárójelentést,szakorvosi leleteket, egyéb orvosi iratokat csak akkor kell csatolni, ha az iratok elérése az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben (EESZT-ben)korlátozott, vagy azok az EESZT-ben nem találhatók meg.
Az orvosi iratok az eeszt.gov.hu honlapon elektronikusa azonosítást követően ellenőrizhetők, az iratokhoz való hozzáférés pedig az "Önrendelkezés" menüpontban módosítható.
Az egészségkárosodás mértékének megállapítását a nyugdíj-megállapító szerv kezdeményezi az igénylő által csatolt orvosi iratok alapján az orvos szakértői szervtől. Orvos szakértői szervként a lakó- vagy tartózkodási hely szerinti kormányhivatal jár el.
Szükség van-e személyes orvosi vizsgálatra a járadék megállapításához?
A rokkantsági járadék megállapítása érdekében abban az esetben kerülhet sor személyes vizsgálatra, ha az igénylő által csatolt, és az EESZT-ben rendelkezésre álló orvosi iratok alapján az egészségi állapot nem ítélhető meg. Ebben az esetben az orvosszakértői szerv idéz személyes vizsgálatra.
Idézés esetén a vizsgálaton való megjelenés kötelező, ezért ha az igénylő a személyes vizsgálaton önhibájából nem jelenik meg, az az igénybejelentés visszavonásának minősül
Mennyi idő alatt állapítják meg a rokkantsági járadékot?
Az ügyintézési határidő 60 nap.
A megállapított rokkantsági járadékot a döntés kiadását követő 10 munkanapon belül a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóság folyósítja.
Mikortól állapítható meg a rokkantsági járadék?
A rokkantsági járadék visszamenőlegesen legfeljebb a kérelem benyújtását megelőző hatodik hónap első napjától állapítható meg, ha azon a napon a járadék jogosultsági feltételei teljesülnek.
Mennyi a rokkantsági járadék összege?
A rokkantsági járadék fix összegű ellátás, melynek összege a nyugdíjemelésről szóló kormányrendeletek alapján emelkedik.
A rokkantsági járadék havi összege 2025. január 1-től 60.715,- Ft.
Mikor szűnik meg a járadékra jogosultság?
Ha az ellátásban részesülő személy egészségkárosodása végleges, akkor a rokkantsági járadék élete végéig megilletheti. Ilyen esetben akkor szűnik meg a járadékra való jogosultság, ha öregségi nyugdíj, özvegyi nyugdíj, árvaellátás, rokkantsági ellátás vagy rehabilitációs ellátás kerül a járadékban részesülőnek megállapításra.
Ha a járadékban részesülő egészségkárosodása az orvosszakértői szerv szakvéleménye alapján nem végleges, akkor a rokkantsági járadékot megállapító határozatban meghatározott időpontban az egészségi állapot felülvizsgálatát el kell végezni, és ennek eredményétől függ a járadék további folyósítása. A felülvizsgálat eredménye alapján akkor szűnik meg a rokkantsági járadékra való jogosultság, ha a járadékos egészségkárosodásának mértéke már nem éri el a 70 %-ot.
A rokkantsági járadék folyósítása megszűnik, ha a járadékos Magyarországról az EU valamely országába átköltözik.
Mit kell tenni, ha nem ért egyet a határozattal?
Fellebbezésre nincs lehetőség. Ha a határozat jogszabálysértő, vagy a rokkantsági járadék elutasítása esetén nem ért egyet az egészségkárosodás mértékével, akkor 30 napon belül kereset benyújtásával lehet kérni, hogy a döntést vizsgálja felül a lakóhely szerint illetékes közigazgatási kollégiummal működő törvényszék.
A keresetlevelet illetékmentesen a döntést hozó nyugdíjbiztosítási igazgatási szervnél kell benyújtani, vagy ajánlott küldeményként postára adni.
A kereset elektronikus azonosítást követően elektronikusan is előterjeszthető a https://epapir.gov.hu felületen. A belépést követően a „Jogorvoslat” témacsoportban a „Közigazgatási szerv határozatának bírósági felülvizsgálata iránti keresetlevél benyújtása.” ügytípust kell kiválasztani.
A rokkantsági járadék folyósításához kapcsolódó bejelentési kötelezettség
A már megállapított járadékot a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság tárgyhóban folyósítja.
Mivel a rokkantsági járadék nem folyósítható annak, aki valamely Európai Uniós országban, Izlandon, Liechtensteinben, Norvégiában vagy Svájcban él, ezért a 90 napot meghaladó külföldi tartózkodást a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság részére 15 napon belül be kell jelenteni.
A kérelmező lakóhelye szerint illetékes nyugdíjbiztosítási igazgatási szervként eljáró kormányhivatalnál.
Időpontot az online időpontfoglaló menüpontban lehet foglalni.
A borítékon a kérelmező lakóhelye szerint illetékes fővárosi vagy vármegyei kormányhivatal nevét kell címzettként feltüntetni.
A postacím egységesen:
Budapest
1916
E-ügyintézésre a www.magyarorszag.hu portálon van lehetőség.