Frissítve: 2025.02.19.

TÁJÉKOZTATÁS
a humánszolgáltatást nyújtó egyházi és nem állami intézményfenntartók részére, a Magyar Államkincstárnál folyó elektronikus ügyintézésről

2024. szeptember 1. napjától fontos változás lépett hatályba: azon egyházi fenntartók is kötelesek az elektronikus ügyintézésre, akik eddig a papír alapú ügyintézést is választhatták.

A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: DÁP tv.) 8. § 24. pontja alapján gazdálkodó szervezet: a polgári perrendtartásról szóló törvényben meghatározott, belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet (a gazdasági társaság, az európai részvénytársaság, az egyesülés, az európai gazdasági egyesülés, az európai területi társulás, a szövetkezet, a lakásszövetkezet, az európai szövetkezet, a vízgazdálkodási társulat, az erdőbirtokossági társulat, a külföldi székhelyű vállalat magyarországi fióktelepe, az állami vállalat, az egyéb állami gazdálkodó szerv, az egyes jogi személyek vállalata, a közös vállalat, a végrehajtói iroda, a közjegyzői iroda, az ügyvédi iroda, a szabadalmi ügyvivői iroda, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár, a magánnyugdíjpénztár, az egyéni cég, továbbá az egyéni vállalkozó, emellett gazdálkodó tevékenységével összefüggő polgári jogi kapcsolataiban az állam, a helyi önkormányzat, a költségvetési szerv, jogszabály alapján a költségvetési szervek gazdálkodására vonatkozó szabályokat alkalmazó egyéb jogi személy, a felsőoktatási intézmény, az egyesület, a köztestület, valamint az alapítvány) azzal az eltéréssel, hogy e törvény alkalmazásában
„a) nem minősül gazdálkodó szervezetnek az adószámmal nem rendelkező egyesület és alapítvány,
b) gazdálkodó szervezetnek minősül az adószámmal rendelkező egyesület, alapítvány, egyházi jogi személy;”.

A DÁP tv. 19. § (1) bekezdésében kimondja a gazdálkodó szervezet elektronikus ügyintézési kötelezettségét:
Ha nemzetközi szerződésből eredő kötelezettség alapján törvény, nemzetközi szerződés, vagy az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusa eltérően nem rendelkezik, elektronikus ügyintézésre köteles valamennyi, a digitális szolgáltatást biztosító szervezet által nyújtott digitális szolgáltatások tekintetében  az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet, valamint az ügyfél jogi képviselője.

A digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló 322/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet 152. § (9) bekezdése az adószámmal rendelkező egyházi jogi személyeknek 2024. december 31-ig türelmi időt jelölt meg, mely alapján a gazdálkodó szervezetnek minősülő, adószámmal rendelkező egyházi jogi személy legkésőbb 2024. december 31-ig volt köteles a cégkapu-regisztrációt elvégezni. 

A fentiek értelmében az egyházi és nem állami köznevelési intézményfenntartókat, valamint a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatást nyújtó fenntartókat (a továbbiakban: fenntartó) a központi költségvetésből megillető támogatások igénylésével, megállapításával, folyósításával, elszámolásával, ellenőrzésével kapcsolatos ügyekben, továbbá ezekkel a támogatásokkal összefüggő jogorvoslati, részletfizetési és bármilyen egyéb kérelmek tekintetében a Kincstár kizárólag elektronikus úton tart kapcsolatot.

Ennek megfelelően, a fent említett ügyekben, a Kincstár honlapjáról a továbbiakban is letölthető, az igényléshez és az elszámoláshoz kapcsolódó kérelmeiket, egyéb beadványaikat

  • a gazdálkodó szervezetnek minősülő fenntartók kizárólag Cégkapun/Hivatali Kapun,
  • egyéni vállalkozó fenntartók kizárólag a Központi Ügyfélregisztrációs Nyilvántartás regisztrációjához kapcsolódó Ügyfélkapun,
  • jogi képviselő útján eljáró fenntartók ügyvédi iroda esetében Cégkapun, egyéni ügyvéd esetében Cégkapun, vagy Ügyfélkapun 
    keresztül nyújthatják be. 

Felhívjuk figyelmüket, hogy az Ügyfélkapun keresztül történő kapcsolattartás 2025. január 16-át követően kizárólag DÁP eAzonosítással vagy Ügyfélkapu+ azonosítással való bejelentkezéssel történhet.

A digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló 322/2024. (XI. 6.) Korm. rendeletben meghatározott egységes, Személyre szabott Ügyintézési Felületen (a továbbiakban: SZÜF), a KÖZIGAZGATÁS, JOG / Kérelem benyújtása menüpontban közzétett, ügytípustól függő alábbi űrlapok valamelyikének igénybevételével, kizárólagosan a DÁP tv. szerinti, elektronikus úton nyújtható be a Kincstár MAKPER hivatali kapujára (KRID: 434024334):

  • OKTI- Egyházi, nemzetiségi önkormányzati és nem állami köznevelési intézményfenntartók támogatásainak igénylése és igénymódosítása (pótigény, lemondás);
  • OKTE- Egyházi, nemzetiségi önkormányzati és nem állami köznevelési intézményfenntartók támogatásainak éves és évközi elszámolása;
  • SZIG- Egyházi, nemzetiségi önkormányzati és nem állami szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi, szolgáltatást nyújtó fenntartók támogatási igénye és igény módosítása;
  • SZEL- Egyházi, nemzetiségi önkormányzati és nem állami szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi, szolgáltatást nyújtó fenntartókat megillető támogatások elszámolása;
  • HITE- Bevett egyházak hit- és erkölcstanoktatáshoz kapcsolódó támogatási igénye / igénymódosítása és éves / évközi elszámolása;
  • HKÉR- Az egyházi, nemzetiségi önkormányzati és nem állami humánszolgáltatást nyújtó fenntartók támogatásával kapcsolatos keresetlevelek, fellebbezések, fizetési kedvezmény iránti kérelmek, beadványok.

Az ügytípushoz kapcsolódó űrlap a legegyszerűbb módon a következők szerint érhető el: a https://szuf.magyarorszag.hu weboldalra belépve, a megjelenő képernyő felső részén található kereső mezőbe az űrlap fentebb szereplő, vastagon szedett rövidített nevét kell beírni. A megjelenő űrlapot kiválasztva az „Ügyleírás” résznél az „ügyintézés indítása” gombra kattintással kezdhető meg az űrlap kitöltése. A bejelentkezést követően megjelenik a kitöltendő űrlap előlapja, amely a beküldő természetes személy adatait tartalmazza, majd a „Következő fejezet” gombra kattintva szükséges kitölteni az űrlap további részeit. Az „Ellenőrzések futtatása” menü elindítását, és a jelzett hibák javítását követően a „Beküldés” gombra kattintva indítható el az űrlap és mellékleteinek beküldése, melynek során minden mellékletet (csatolt fájlt) hitelesítéssel kell ellátni.

A digitális állampolgárság egyes szabályairól szóló 321/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet 31. § (1) bekezdés alapján:
„Hiteles az elektronikus dokumentum, ha
a) az teljes bizonyító erejű magánokiratnak vagy közokiratnak minősül, és – ha jogszabály így rendelkezik – elektronikus időbélyegzővel látták el,
b) a nyilatkozattevő vagy kiállító digitális szolgáltatást biztosító szervezet bélyegzőjével vagy a szervezet annak nevében kiadmányozásra jogosultjának legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírásával, és – ha jogszabály így rendelkezik – elektronikus időbélyegzővel látták el,
c) iratérvényességi nyilvántartásban elhelyezték,
d) kizárólag a digitális szolgáltatást biztosító szervezet zárt informatikai rendszerében történő felhasználás esetén a szervezet zárt informatikai rendszerében rögzítették, vagy
e) jogszabályban meghatározott más módon hitelesítették.”

A fentieknek megfelelően, a mellékletek hitelesítéseként elfogadható

  • a legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírás,
  • az elektronikus bélyegző, valamint
  • 2025. október 31-éig az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés-szolgáltatás (AVDH).

A bizalmi szolgáltatásokkal kapcsolatosan további információk találhatóak a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság honlapján:
https://nmhh.hu/cikk/187339/Bizalmi_szolgaltatasok_es_elektronikus_alairas

A Kincstár a kérelmekkel kapcsolatos döntéseit, egyéb leveleit kizárólag elektronikus úton, a fentebb felsorolt elektronikus elérhetőségekre továbbítja. A papír alapon benyújtott kérelmek  az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 46. § (2) bekezdése alapján visszautasításra kerülnek, azzal, hogy amennyiben a kérelmező a kérelmét öt napon belül megfelelő elektronikus formában ismételten előterjeszti, a kérelmet az eredeti benyújtáskor előterjesztettnek kell tekinteni.