Frissítve: 2024.11.26.
TÁJÉKOZTATÁS
a humánszolgáltatást nyújtó egyházi és nem állami intézményfenntartók részére,
a Magyar Államkincstárnál folyó elektronikus ügyintézésről
Az – időközben már hatályon kívül helyezett – az elektronikus ügyintézés és bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: EÜSZ tv.), valamint az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016 (XII. 19.) Korm. rendelet kötelezővé tette a gazdálkodó szervezetek, valamint a jogi képviselő útján eljáró ügyfél és a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) között is az elektronikus kapcsolattartást és az ehhez szükséges hivatalos elérhetőségről történő dokumentumküldést és fogadást.
Az EÜSZ tv. alapján gazdálkodó szervezetnek a polgári perrendtartásról szóló törvényben meghatározott, belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet minősült.
A polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 7. § (1) bekezdés 6. pontjában a következők szerint határozza meg a gazdálkodó szervezeteket: „a gazdasági társaság, az európai részvénytársaság, az egyesülés, az európai gazdasági egyesülés, az európai területi társulás, a szövetkezet, a lakásszövetkezet, az európai szövetkezet, a vízgazdálkodási társulat, az erdőbirtokossági társulat, a külföldi székhelyű vállalat magyarországi fióktelepe, az állami vállalat, az egyéb állami gazdálkodó szerv, az egyes jogi személyek vállalata, a közös vállalat, a végrehajtói iroda, a közjegyzői iroda, az ügyvédi iroda, a szabadalmi ügyvivői iroda, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár, a magánnyugdíjpénztár, az egyéni cég, továbbá az egyéni vállalkozó, emellett gazdálkodó tevékenységével összefüggő polgári jogi kapcsolataiban az állam, a helyi önkormányzat, a költségvetési szerv, jogszabály alapján a költségvetési szervek gazdálkodására vonatkozó szabályokat alkalmazó egyéb jogi személy, a felsőoktatási intézmény, az egyesület, a köztestület, valamint az alapítvány;”
Az egyházi és nem állami köznevelési intézményfenntartókat, valamint a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatást nyújtó fenntartókat (a továbbiakban: fenntartó) a központi költségvetésből megillető támogatások igénylésével, megállapításával, folyósításával, elszámolásával, ellenőrzésével kapcsolatos ügyekben, továbbá ezekkel a támogatásokkal összefüggő jogorvoslati, részletfizetési és bármilyen egyéb kérelmek tekintetében a Kincstár – a jogi képviselő nélkül eljáró egyházi fenntartók kivételével (2024. augusztus 31-éig) – kizárólag elektronikus úton tart kapcsolatot.
Fontos változás lépett hatályba 2024. szeptember 1. napjától, mely alapján az eddig papír alapú ügyintézést is választható egyházi fenntartók kötelesek elektronikus ügyintézésre az alábbiak szerint.
2024. július 1-jétől hatályba lépett a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: DÁP tv.) 8. § 24. pontja, mely alapján:
„24. gazdálkodó szervezet: a polgári perrendtartásról szóló törvényben meghatározott, belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet, azzal az eltéréssel, hogy e törvény alkalmazásában
a) nem minősül gazdálkodó szervezetnek az adószámmal nem rendelkező egyesület és alapítvány,
b) gazdálkodó szervezetnek minősül az adószámmal rendelkező egyesület, alapítvány, egyházi jogi személy;”.
A digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló 322/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet 152. §-ának alábbi bekezdése az adószámmal rendelkező egyházi jogi személyeknek 2024. december 31-éig türelmi időt jelöl meg az alábbiak szerint:
„(9) A Dáptv. 8. § 24. pont b) alpontja szerinti gazdálkodó szervezetnek minősülő, adószámmal rendelkező egyházi jogi személy köteles legkésőbb 2024. december 31-ig a cégkapu-regisztrációt elvégezni. A cégkapu-regisztráció elvégzésig az egyházi jogi személy a 2024. szeptember 1-jét megelőző szabályok szerint tart kapcsolatot. Az egyházi jogi személy jogosult a 2024. szeptember 1-jétől e rendelet hatálybalépéséig elektronikus ügyintézési kötelezettségre hivatkozással elutasított kérelmét ismételten a 2024. szeptember 1-jét megelőző szabályok szerint benyújtani, azzal, hogy kérelmét határidőben benyújtottnak kell tekinteni.”
2024. szeptember 1. napjától az EÜSZ tv. hatályon kívül helyezésre került, helyét teljes egészében felváltja a DÁP tv. A továbbiakban pedig a DÁP tv. 19. § (1) bekezdésében – az EÜSZ tv.-hez hasonlóan – kimondja a gazdálkodó szervezet elektronikus ügyintézési kötelezettségét:
Ha nemzetközi szerződésből eredő kötelezettség alapján törvény, nemzetközi szerződés, vagy az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusa eltérően nem rendelkezik, elektronikus ügyintézésre köteles valamennyi, a digitális szolgáltatást biztosító szervezet által nyújtott digitális szolgáltatások tekintetében az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet, valamint az ügyfél jogi képviselője.
Ennek megfelelően a fent említett ügyekben kérelmeiket (igénylés, elszámolás – melyekhez kapcsolódó adatlapok továbbra is a Kincstár honlapjáról tölthetők le –, egyéb kérelmek, beadványok)
- a gazdálkodó szervezetnek minősülő fenntartók kizárólag cégkapun,
- egyéni vállalkozó fenntartók kizárólag a Központi Ügyfélregisztrációs Nyilvántartás regisztrációjához kapcsolódó ügyfélkapun,
- 2024. augusztus 31-éig a jogi képviselő nélkül eljáró egyházi fenntartók választásuk szerint papír alapon, vagy meghatalmazott útján ügyfélkapun,
- 2024. szeptember 1-jétől a jogi képviselő nélkül eljáró egyházi fenntartók is kötelesek az elektronikus ügyintézésre, de legkésőbb 2024. december 31-éig a gazdálkodó szervezetek számára biztosított tárhelyre vonatkozó, vagyis cégkapu regisztrációval kell rendelkezniük,
- jogi képviselő útján eljáró fenntartók ügyvédi iroda esetében cégkapun, egyéni ügyvéd esetében cégkapun, vagy ügyfélkapun keresztül nyújthatják be a https://szuf.magyarorszag.hu weboldalon elérhető Személyre Szabott Ügyintézési Felületen (a KÖZIGAZGATÁS, JOG / Kérelem benyújtása menüpontban) megtalálható, ügytípustól függő alábbi űrlapok valamelyikének igénybevételével , a Kincstár MAKPER hivatali kapujára (KRID: 434024334):
- OKTI- Egyházi, nemzetiségi önkormányzati és nem állami köznevelési intézményfenntartók támogatásainak igénylése és igénymódosítása (pótigény, lemondás);
- OKTE- Egyházi, nemzetiségi önkormányzati és nem állami köznevelési intézményfenntartók támogatásainak éves és évközi elszámolása;
- SZIG - Egyházi, nemzetiségi önkormányzati és nem állami szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi, szolgáltatást nyújtó fenntartók támogatási igénye és igény módosítása;
- SZEL- Egyházi, nemzetiségi önkormányzati és nem állami szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi, szolgáltatást nyújtó fenntartókat megillető támogatások elszámolása;
- HITE- Bevett egyházak hit- és erkölcstanoktatáshoz kapcsolódó támogatási igénye / igénymódosítása és éves / évközi elszámolása;
- HKÉR- Az egyházi, nemzetiségi önkormányzati és nem állami humánszolgáltatást nyújtó fenntartók támogatásával kapcsolatos keresetlevelek, fellebbezések, fizetési kedvezmény iránti kérelmek, beadványok
Az ügytípushoz kapcsolódó űrlap a legegyszerűbb módon a következők szerint érhető el: a https://szuf.magyarorszag.hu weboldalra belépve, a megjelenő képernyő felső részén található kereső mezőbe az űrlap fent vastagon szedett rövidített nevét kell beírni.
A megjelenő űrlapot kiválasztva az „Ügyleírás” résznél az „ügyintézés indítása” gombra kattintással kezdhető meg az űrlap kitöltése. A bejelentkezést követően megjelenik a kitöltendő űrlap előlapja, amely a beküldő természetes személy adatait tartalmazza, majd a „Következő fejezet” gombra kattintva szükséges kitölteni az űrlap további részeit. Az „Ellenőrzések futtatása” menü elindítását, és a jelzett hibák javítását követően a „Beküldés” gombra kattintva indítható el az űrlap és mellékleteinek beküldése, melynek során minden mellékletet (csatolt fájlt) hitelesítéssel kell ellátni.
A Kincstár a kérelmekkel kapcsolatos döntéseit, egyéb leveleit – a papír alapú kapcsolattartást választó jogi képviselő nélkül eljáró egyházi fenntartók kivételével – kizárólag elektronikus úton, a fentebb felsorolt elektronikus elérhetőségekre továbbítja. A papír alapon benyújtott kérelmek - az előzőekben rögzített egyházi fenntartók kivételével – az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 46. §-a alapján visszautasításra kerülnek.
Amennyiben a megküldendő dokumentumok mérete miatt a továbbítás nem lehetséges, úgy kérjük azt több részletben megküldeni.
A Cégkapu regisztrációval kapcsolatosan a 1818 telefonszámon kívül az alábbi elérhetőségeken is tájékozódhatnak:
https://tarhely.gov.hu/ckp-regisztracio/tajekoztato.html
https://tarhely.gov.hu/ckp-regisztracio/sugo.html