Magyarország Alaptörvénye felhatalmazást ad az Országgyűlésnek, hogy az önkormányzatok adósságkeletkeztetését a Kormány jóváhagyásához vagy feltételekhez kösse. Az ország gazdasági stabilitásának megőrzése és az önkormányzatok további nagymértékű eladósodásának visszafogása érdekében a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvényben (a továbbiakban: stabilitási törvény)  került szabályozásra az önkormányzatok adósságkeletkeztetése, ennek részletszabályait az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló 353/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: rendelet) tartalmazza. 

A jogszabályok értelmében az önkormányzatoknak (ide értve a helyi és nemzetiségi önkormányzatokat, az önkormányzati társulásokat és a térségi fejlesztési tanácsokat is) főszabályként a Kormány előzetes hozzájárulását kell kérniük az adósságot keletkeztető ügyletek, illetve a Polgári Törvénykönyv szerinti önkormányzati kezesség- és garanciavállalásra vonatkozó szerződések megkötéséhez. Továbbá a stabilitási törvény alapján az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságoknak is a Kormány előzetes hozzájárulását kell kérniük adósságot keletkeztető ügyleteik megkötéséhez. 

A stabilitási törvény rendelkezik azon esetekről, melyekben nincs szükség a Kormány hozzájárulására az adósságot keletkeztető ügyletek megkötéséhez.

Az önkormányzatok, valamint a kormányzati szektorba sorolt egyéb szervezetnek nem minősülő, 100%-os önkormányzati vagy önkormányzati társulási tulajdonban álló gazdasági társaságok és az ilyen gazdasági társaságok 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaságok (a továbbiakban: gazdasági társaságok), valamint a stabilitási törvény 10/F. § (3) bekezdésében foglalt kivétellel a kormányzati szektorba sorolt egyéb szervezetnek nem minősülő, 100%-nál kisebb önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaság és a 100%-os önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaság 100%-nál kisebb tulajdonában álló gazdasági társaságok (a továbbiakban: részben önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok) adósságot keletkeztető ügyleteihez történő kormányzati hozzájárulás engedélyeztetésével kapcsolatos területi feladatokat a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) Vármegyei Igazgatóságai végzik, a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium Önkormányzati Államtitkárság és a Pénzügyminisztérium Államháztartásért Felelős Államtitkárság által évente kiadott útmutatókban foglaltak alapján.

Az engedélyezési eljárás kizárólag elektronikus úton, az Önkormányzati Előirányzat-gazdálkodási Modul (továbbiakban: ÖNEGM) rendszeren keresztül zajlik. Az elektronikus úton benyújtott engedélyezési dokumentumok hitelesítése az ÖNEGM rendszerből előállított, a szervezet vezetői által aláírt nyilatkozatnak az ÖNEGM rendszerbe való feltöltésével történik. 

Több önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaság esetében a hozzájárulás iránti kérelmet az adott gazdasági társaságban legnagyobb tulajdoni részesedéssel vagy hányaddal rendelkező önkormányzat nyújtja be. Egyenlő tulajdoni részesedés vagy hányad esetén a kérelmet az önkormányzatok megállapodása szerinti önkormányzat nyújtja be (az erről szóló megállapodás a kérelem mellékletét képezi). Önkormányzati társulás tulajdonában álló gazdasági társaság esetén a kérelmet a gesztor önkormányzat nyújtja be.

Az adott évben megkötni tervezett ügyletekre vonatkozó kérelmeket legkésőbb november 5-éig be kell nyújtani, hogy a Kormány döntése után még lehetőség legyen az év vége előtt megkötni a tervezett ügyleteket. Az adott évben leadott kérelmekben szereplő ügyletek megkötését csak az adott évben tudja jóváhagyni a Kormány, mivel abban az adott évi önkormányzati költségvetési adatok szerepelnek, és a jóváhagyott kérelmekre vonatkozó szerződések is csak a tárgyévben köthetőek meg. Rendkívüli esetben a miniszterek külön engedélyével november 15-éig van lehetőség kérelmet beadni. Az engedély megadásával kapcsolatban a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium és a Pénzügyminisztérium egységes álláspontjáról a döntés megszületése után a helyi önkormányzatokért felelős miniszter tájékoztatja mind a Kincstárat, mind a kérelmező önkormányzatot.

Az önkormányzat az ÖNEGM rendszerben mindvégig követni tudja, hogy az általa leadott kérelem milyen stádiumban van. Az önkormányzatok e rendszerbe töltik fel adataikat, kérelmeiket és azok csatolmányait; a kérelem elbírálásának eredményéről ezen keresztül értesül az önkormányzat, a rendszertől kapott üzenet formájában.

Az Igazgatóság a kérelem felülvizsgálatát követően az önkormányzat kérelmét és annak mellékleteit, valamint a hiánytalan kérelemről és annak mellékleteiről kialakított véleményét a kérelem benyújtását vagy a hiánypótlást követő 8 napon belül elektronikusan az ÖNEGM rendszerben továbbítja az illetékes miniszterek részére. Amennyiben a kérelem a minisztériumok részére nem továbbítható, elutasításra kerül sor, az elutasító levelet az elektronikus ügyintézés keretében Hivatali Kapun keresztül kapja meg a kérelmet benyújtó önkormányzat.

A miniszterek a beérkezett kérelmekről együttes előterjesztést készítenek, amelyben javaslatot tesznek az ügyletek és fejlesztések teljes, vagy részbeni támogatására, vagy elutasítására. A Kormány a miniszterek együttes előterjesztései alapján a beérkezett kérelmekről legalább három havonkénti gyakorisággal, kivételesen a kérelem beérkezésétől számított kilenc hónapon belül, de legkésőbb a tárgyév december 31-éig határozatban dönt. A Korm. határozat kihirdetésének napjától az ügylet megköthető, ezért az érintett önkormányzatok kísérjék figyelemmel a kormányhatározat megjelenését, különös tekintettel adott év végén.