Központi alrendszer
Az államháztartás központi és önkormányzati alrendszerre tagozódik. A központi alrendszerbe tartoznak az állam, a központi költségvetési szervek, törvény által a központi alrendszerbe sorolt köztestületek és az általuk irányított köztestületi költségvetési szervek.
Előirányzat
Az éves költségvetés elve feltételezi, hogy megállapításra kerüljön az a tervezett összeg, amelynek mértékéig a kiadások teljesíthetők, valamint az a bevételi összeg, amennyit a tárgyév során be kell szedni. Ezeket a keret vagy előre megtervezett összegeket összefoglalóan előirányzatnak hívjuk. A központi alrendszer esetében a költségvetési bevételi előirányzatok és a költségvetési kiadási előirányzatok
- a) az államháztartás központi alrendszerébe tartozó költségvetési szervek előirányzataiként,
- b) központi kezelésű előirányzatként,
- c) fejezeti kezelésű előirányzatként,
- d) társadalombiztosítás pénzügyi alapjai előirányzataiként,
- e) elkülönített állami pénzalapok előirányzataiként,
jelennek meg. Az b-e) pontok együttesen jelentik a nem intézményi szektorokat.
Előirányzat csoport
Az előirányzat csoport az azonos célú előirányzatokat foglalja össze. Az előirányzat csoport lehet működési (M), felhalmozási (FE) vagy finanszírozási (F).
Eredeti előirányzat
A hatályos költségvetési törvényben megállapított kiadási, illetve bevételi jogcímen tervezett keretek.
Aktuális / Módosított előirányzat
Az eredeti bevételi előirányzatok és kiadási előirányzatok év közbeni növelése vagy csökkentése révén létrejövő módosított keret.
Egyenleg
Egyenleg = Bevételek-Kiadások, azaz a bevétel jellegű tételek adott tárgyévi kumulált értékéből kivonásra kerülnek az azonos időszaki kiadás jellegű tételek.
Teljesítés
A teljesítés a bevételi keretek teljesülése és a kiadási keretek felhasználása, vagyis a költségvetés végrehajtása során megjelenő, jellemzően pénzforgalmi tranzakciók pénzforgalmi szemléletben, költségvetési számvitel szerint számba vett adata.
Működési célú kiadások/bevételek
A költségvetési bevételek és kiadások azok közgazdasági jellege szerint működési és felhalmozási bevételekre és kiadásokra, ezen belül úgynevezett kiemelt előirányzatokra oszthatók.
Működési bevételek – és azok kiemelt előirányzatai – azok közgazdasági jellege szerint
- Működési célú támogatások államháztartáson belülről, amelyek az államháztartáson belülről működési célból kapott támogatásokból és más ellenérték nélküli bevételekből származnak,
- Közhatalmi bevételek, amelyek az adókból, illetékekből, járulékokból, hozzájárulásokból, bírságokból, díjakból és más fizetési kötelezettségekből származnak,
- Működési bevételek, amelyek a készletek és szolgáltatások értékesítésekor kapott ellenértékből, a tulajdonosi bevételekből, a kapott kamatokból és más hasonló, a működés során keletkező bevételekből származnak,
- Működési célú átvett pénzeszközök, amelyek az államháztartáson kívülről működési célból kapott támogatásokból és más ellenérték nélküli bevételekből származnak.
Működési kiadások – és azok kiemelt előirányzatai – azok közgazdasági jellege szerint
- Személyi juttatások, amelyek a foglalkoztatottaknak kifizetett illetményből, munkabérből és más juttatásokból, valamint a nem foglalkoztatott természetes személyeknek juttatott más jövedelmek megfizetéséből származnak,
- Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó, amelyet a kifizetést teljesítő megfizetni köteles,
- Dologi kiadások, amelyek a készletek és szolgáltatások vásárlása, más befizetési kötelezettségek teljesítése, kamatfizetés és más, a működés során keletkező kiadások teljesítéséből származnak,
- Ellátottak pénzbeli juttatásai, amelyek a társadalombiztosítási ellátásokból, családi támogatásokból és a természetes személyeknek betegséggel, lakhatással vagy más okból megfizetett ellátási típusú kifizetésekből származnak,
- Egyéb működési célú kiadások, amelyek a nemzetközi kötelezettségek teljesítéséből, az államháztartáson belülre vagy kívülre működési célból adott támogatásokból és más ellenérték nélküli kifizetésekből, valamint a más kiemelt előirányzaton nem szerepeltethető működési jellegű kiadásokból származnak.
Felhalmozási célú kiadások/bevételek
A költségvetési bevételek és kiadások azok közgazdasági jellege szerint működési és felhalmozási bevételekre és kiadásokra, ezen belül úgynevezett kiemelt előirányzatokra oszthatók.
Felhalmozási bevételek - és azok kiemelt előirányzatai - azok közgazdasági jellege szerint
- Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről, amelyek az államháztartáson belülről felhalmozási célból kapott támogatásokból és más ellenérték nélküli bevételekből származnak.
- Felhalmozási bevételek, amelyek az immateriális javak, tárgyi eszközök értékesítésekor kapott ellenértékből, valamint a részesedések értékesítésekor, megszűnésekor kapott bevételekből származnak.
- Felhalmozási célú átvett pénzeszközök, amelyek az államháztartáson kívülről felhalmozási célból kapott támogatásokból és más, ellenérték nélküli bevételekből származnak.
Felhalmozási kiadások - és azok kiemelt előirányzatai - azok közgazdasági jellege szerint
- Beruházások, amelyek az ingatlanok, tárgyi eszközök és más tartósan használt eszközök megszerzéséből, részesedések és befektetési jegyek megszerzéséhez vagy növeléséhez kapcsolódó kiadások teljesítéséből származnak,
- Felújítások, amelyek a tartósan használt eszközök felújításának kiadásaiból származnak,
- Egyéb felhalmozási célú kiadások, amelyek az államháztartáson belülre vagy kívülre felhalmozási célból adott támogatásokból és más ellenérték nélküli kifizetésekből származnak.
Szektor
A szervezetek adminisztratív csoportosítására szolgál a szektorkód.
Központi alrendszerhez tartozó szektorkódok és ezek megnevezései:
- Intézmények szektorai:
- „1051” Központi költségvetési szervek,
- „1058” Köztestületi költségvetési szervek.
- Nem intézményi szektorok:
- „0000” Kincstár által könyvelt központi kezelésű előirányzatok,
- „0001” Tulajdonosi joggyakorló szervezetek [állami vagyonhoz kapcsolódó központi kezelésű előirányzatok]
- „0002” EU-s programokhoz kapcsolódó és más egyéb központi kezelésű előirányzatok,
- „1055” Társadalombiztosítás pénzügyi alapjai,
- „1091” Fejezeti kezelésű előirányzatok,
- „1099” Elkülönített állami pénzalapok.
Fejezet
A központi költségvetés a költségvetési bevételeket és kiadásokat fejezetekre tagolva állapítja meg. A fejezet a költségvetési tervezés, végrehajtás és beszámolás szempontjából önállóan felügyelt, irányított szervek és előirányzatok összessége. Az adott évre vonatkozó központi költségvetésről szóló törvény határozza meg a fejezetrendet. A megnevezés római számmal kezdődik.
Cím
A költségvetési fejezetek költségvetési címekre, alcímekre, jogcímcsoportokra és jogcímekre tagozódnak.
Címrend
A központi költségvetésről szóló törvényben szereplő címek címrendet képeznek. A címrend felépítése: ”fejezetszám / címszám / alcímszám / jogcímcsoportszám / jogcím szám”. A szám egyértelműen megfeleltethető adott költségvetési évben egy ÁHT-T azonosítóval.
ÁHT-T
Az ÁHT Államháztartási egyedi azonosító, amely államháztartási nyilvántartási, adat- és információszolgáltatási, illetve feldolgozási célokat szolgál. A bevételek és kiadások felmerülési helyük szerinti adminisztratív besorolását mutatja. Az ÁHT-I az intézmények azonosítására, az ÁHT-T a törvény szerinti költségvetési címbesorolás azonosítására szolgál.