A KiberPajzs program a digitális térben elkövetett pénzügyi visszaélések megelőzése és visszaszorítása érdekében indult el tavaly novemberben hatósági és piaci szereplők összefogásával. Az együttműködés tapasztalatait konferencián összegezték.

Hamis banki hívások, megtévesztő online kereskedelmi ajánlatok, hívószám-hamisítás (spoofing), visszahívásos telefonos csalás (wangiri), adathalász e-mailek... Csak néhány azon megtévesztő cselekmények közül, amelyekkel ma már nap mint nap találkozhatunk. A KiberPajzs program célja, hogy az ügyfelek, a hatósági és piaci szereplőkkel közösen „golyóálló” védelmet alkossanak a digitális bűnözőkkel szemben.

Az egyéves együttműködés tapasztalatait összegző konferencián Bugár Csaba elnök arról beszélt, hogy a Kincstár 52 ezer milliárd forintért felel, idén több mint 30 százalékkal növelte ügyfelei számát. Jelenleg 840 ezer ügyfelük van, közülük 540 ezren állampapírral rendelkeznek, és jó részük nyugdíjas, 300 ezren pedig babakötvény-tulajdonosok. A forgalom 80 százaléka már a kibertérben zajlik, a számlanyitások egyharmadát elektronikusan intézik.
Hangsúlyozta: a Kincstár alapvető érdeke, hogy a rendszerei biztonságosak legyenek, ezért nagyon fontos a kiberbiztonsági tudatosság növelése és a megtakarítások védelme.  Ennek érdekében a közeljövőben az adathalász esetek megakadályozását célzó újabb biztonsági funkciókat építenek be a WebKincstár és a MobilKincstár felületeire.
A KiberPajzs projekt keretében a kiberbiztonsági kockázatok és az ellenük való védekezési lehetőségek bemutatásáról továbbra is széles körű, összehangolt kommunikációs kampányt folytatnak az intézmények és a piaci szereplők, valamint kommunikációs partnerként a Médiaunió Alapítvány (kiberpajzs.hu, akulcstevagy.hu).


Az első éves együttműködés tapasztalatainak összegzését követően a partnerek bejelentették a program folytatását