A Magyar Államkincstárhoz kizárólag a megállapodásban szereplő támogatási összeg felhasználására vonatkozóan kell elszámolást benyújtani.
1. Kinek, mikor és hova kell benyújtani az elszámolást?
Az egyéni jelöltnek (továbbiakban jelölt) - ha a támogatás felhasználására megállapodást kötött - az országgyűlési képviselők választása egyéni választókerületi eredményének jogerőre emelkedését követő 15 napon belül elszámolást kell benyújtania a Magyar Államkincstárnak ahhoz az Állampénztári Irodájához, ahol a megállapodást megkötötte (továbbiakban: Iroda). Nem kell elszámolni a választás napjáig elhunyt jelöltet illető támogatásról.
2. Mit kell tartalmaznia az elszámolásnak?
Az elszámolásának tartalmaznia kell
- a támogatás felhasználását igazoló számlák, bizonylatok hitelesített másolatát és
- a számlaösszesítő adatlapot.
A jelöltnek a támogatás felhasználását igazoló számlák, bizonylatok másolatát aláírásával és a másolaton „Az eredetivel mindenben megegyező" szöveg feltüntetésével hitelesítenie kell.
A jelöltnek a számlaösszesítő adatlapon minden kiadási tételhez részletes szöveges indoklást kell adnia (pl. üzemanyagvásárlás esetén a megtett útvonal és km megadásával) az adott tétel felhasználási céljáról, valamint nyilatkoznia kell a támogatás szabályszerű felhasználásáról.
Az Iroda az elszámolást az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.) szerint ellenőrzi.
3. Mire terjed ki az ellenőrzés?
Az Iroda az általa lefolytatott ellenőrzés során dönt arról, hogy a támogatás felhasználása szabályszerű volt-e.
Az Iroda ellenőrzi a jogszabályban foglalt rendelkezések betartását az alábbi szempontok szerint:
- A támogatás felhasználását igazoló bizonylatok másolatán hitelesítésként szerepel-e „Az eredetivel mindenben megegyező" szöveg, valamint a jelölt aláírása;
- A jelölt a számlaösszesítő adatlapon minden kiadási tételhez részletes szöveges indoklást adott-e az adott tétel felhasználási céljairól;
- A jelölt a számlaösszesítő adatlapon nyilatkozott-e a támogatás szabályszerű felhasználásáról;
- A támogatás felhasználását igazoló bizonylatokon szereplő kiadások, az azokhoz kapcsolódó teljesítés a kampányidőszakban, a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (Ve.). 140-141. §-a szerinti kampányeszközökkel, kampánytevékenységgel összefüggésben merültek-e fel, az államháztartás szabályozása szerinti dologi kiadások (Áhsz. K3. Dologi kiadások rovat) körébe tartoznak-e;
- A politikai hirdetés elszámolása megfelel-e a Ve. 148. § (2)-(4) bekezdésében foglaltaknak, miszerint politikai hirdetést kizárólag olyan sajtótermék közölhet, amelynek hirdetési árjegyzékét az Állami Számvevőszék nyilvántartásba vette, és olyan áron, amelyik a nyilvántartásba vett árjegyzékben szerepel;
- Az egyes dokumentumokon (megállapodás, bizonylatok, számlaösszesítő) az aláírások egyeznek-e;
- A támogatás felhasználását igazoló bizonylatok megfelelnek-e a Számviteli törvény és az Áfa törvény előírásainak;
- A támogatás felhasználását igazoló bizonylatokhoz kapcsolódó kifizetések a kampányidőszak alatt, de legkésőbb a kampányidőszak végét követő harmadik munkanapon kincstári kártyával vagy kincstári kártya terhére történő átutalással történtek-e (számlakivonat alapján);
- Az elszámolás benyújtása határidőben történt-e;
- A támogatás felhasználását igazoló bizonylatok a jelölt nevére szólnak-e;
- A támogatás felhasználását igazoló bizonylatokon feltüntetésre került-e az egyéni választókerület.
4. Az elszámolás ellenőrzésének következménye
4.1. Ha az elszámolás az Iroda ellenőrzése alapján megfelelő, az Iroda erről a beérkezést követő 8 napon belül határozatot hoz és megküldi azt tértivevénnyel a jelölt részére.
4.2. Abban az esetben, ha az Iroda megállapítja, hogy a rendelkezésre álló dokumentumok alapján a támogatás szabályszerű felhasználása nem állapítható meg kétséget kizáróan, vagy a beérkezett iratok hiányosak, tértivevényes levéllel végzésben értesíti jelöltet, és felhívja, hogy a végzés kézhezvételétől számított 8 napon belül tegyen eleget a hiánypótlási kötelezettségének. Amennyiben a hiánypótlás a határidőre nem teljesül, az Iroda a rendelkezésre álló dokumentumok alapján dönt.
4.3. Ha az Iroda az ellenőrzés alapján azt állapítja meg, hogy a jelölt a támogatás egészét, vagy annak egy részét nem a jogszabályi előírásoknak megfelelően használta fel, az elszámolás beérkezését követő 60 napon belül határozatban kötelezi a kedvezményezettet a jogosulatlanul igénybe vett támogatás visszafizetésére.
5. Visszafizetési kötelezettség keletkezése
Ha a jelölt az elszámolását a Kktv. szerinti határidőben nem nyújtja be, a Kincstár hivatalból hatósági eljárást indít, ennek keretében 60 napon belül határozatot hoz a visszafizetési kötelezettségről.
A támogatás kétszeresét köteles visszafizetni az a jelölt, aki a támogatással határidőben
- nem számol el,
- elszámol, de az Iroda az elszámolását részben vagy egészben nem fogadja el. (A kétszeres mérték az el nem fogadott részre vonatkozik.)
A visszafizetést a 10032000-01457405-00000000 számú, Kincstár Kampányköltségek egyéni jelöltek részére megnevezésű számla javára kell teljesíteni.
Amennyiben a jelölt határidőn túl nyújtja be az elszámolását, azt az Iroda csak igazolási kérelemnek helyt adva fogadhatja el.
Ha a jelölt
- nem szerzi meg az egyéni választókerületben leadott érvényes szavazatok legalább 2%-át,
- a Ve. alapján kiesik (kivéve, ha a szavazás előtt elhunyt),
a támogatás egyszeresét köteles a Kincstárnak visszafizetni (kivéve, ha határidőben nem számol el, valamint ha elszámolását az Iroda részben vagy egészben nem fogadja el. Ezekben az esetekben a jelölt a támogatás kétszeresét köteles visszafizetni.).
A visszafizetési kötelezettséget a határozatban megjelölt 10032000-01457405-00000000 számú, Kincstár Kampányköltségek egyéni jelöltek részére megnevezésű számla javára kell teljesíteni. A közleményben fel kell tüntetni a jelölt nevét, megállapodásának számát és adóazonosító jelét.
A visszafizetési kötelezettség az azt követő 15. napon válik esedékessé, amikor a Kincstár határozatát a bíróság helybenhagyta vagy a keresetindításra nyitva álló határidő eredménytelenül telt el.
A Kktv. 8. § (6) bekezdése, valamint az Ákr. 116. § (1) bekezdése alapján az Iroda döntése ellen fellebbezésnek nincs helye. A döntés jogorvoslati eljárására az Ákr. 114. § (1) bekezdése, valamint a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) az irányadó. A határozat felülvizsgálatára a Kp. 12. § (1) bekezdése alapján a döntést hozó Iroda illetékességi területén hatáskörrel és illetékességgel rendelkező törvényszék jogosult. A Kp. 39. § (1) bekezdése alapján a keresetlevelet a vitatott közigazgatási cselekmény közlésétől számított harminc napon belül kell a vitatott cselekményt megvalósító közigazgatási szervhez (döntést hozó Iroda) benyújtani.
A visszafizetési kötelezettség teljesítésének elmaradása esetében az Iroda a NAV-nál kezdeményezi a tartozás adók módjára történő behajtását.
Magyar Államkincstár