Tisztelt Ügyfeleink!
Tájékoztatjuk Önöket, hogy az Európai Parlament és Tanács 2015/2366 számú, belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelv (a továbbiakban: PSD2 irányelv) előírásainak és ezzel párhuzamban a hazai jogszabályi változásoknak megfelelően kibocsátói és elfogadói oldalon is biztosítani kell a bankkártyás internetes tranzakciók esetén az erős ügyfél-hitelesítést a kártyahasználat biztonságának növelése érdekében. A Magyar Nemzeti Bank meghosszabbított átállási időszakot biztosított a hazai pénzforgalmi szolgáltatók számára, mely 2021. január 1. napjáig.
Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy 2021. január 1. napját követően minden szolgáltató köteles az erős ügyfél-hitelesítést használni, így az interneten történő fizetéseknél kötelezően kérik az internetes biztonsági kód szolgáltatás igénybevételét.
Az erős ügyfél-hitelesítés lényege, hogy az adott tranzakció vagy megbízás végrehajtása a három azonosítási csoportból, két egymástól független, különböző típusú azonosítási elem egyidejű használatával végezhető el.
A három megkülönböztetett azonosítási csoport:
· ismeret: csak a fizetési kezdeményező által ismert információ (pl.: PIN kód, jelszó);
· birtoklás: csak a kezdeményező által birtokolt dolog (pl.: telefonkészülékre kapott egyszer használatos kód, mobilapplikációban történő egyedi tranzakciós jóváhagyás);
· biológiai tulajdonság: a fizetést kezdeményező személy jellemzője (pl.: ujjlenyomat).
Az előírás célja, hogy önmagában az egyik azonosító feltörése ne legyen elegendő ahhoz, hogy illetéktelen harmadik személyek fizetést kezdeményezzenek vagy szolgáltatást vegyenek igénybe az Ön nevében.
A PSD2 irányelv előírásainak megfelelően az ügyfelek biztonságának fokozása érdekében 2021. január 1. napjától a WebKincstár és MobilKincstár felületeken is alkalmazásra kerülnek az erős ügyfél-hitelesítésre vonatkozó szabályok a bankkártyás fizetési tranzakciókhoz kapcsolódóan.
Fentiekre tekintettel a WebKincstár és MobilKincstár felületeken kezdeményezett bankkártyás tranzakciók végrehajtásához szükséges lehet egy mobiltelefon készülékre SMS formájában küldött egyszer használatos kód megadása, mely SMS egy, az Ön által a számlavezető pénzforgalmi szolgáltatója részére megadott mobiltelefonszámra kerül megküldésre. Az SMS-kóddal történő hitelesítés mellett továbbá gyakori megoldás a pénzforgalmi szolgáltatója által biztosított mobilapplikáción keresztül történő tranzakciós jóváhagyás, melynek érdekében szükséges lehet letöltenie a pénzforgalmi szolgáltatója által biztosított mobilapplikációt.
Felhívjuk szíves figyelmét, hogy az erős ügyfél-hitelesítés során használt telefonszám rögzítését, mobilapplikáció biztosítását a Magyar Államkincstár nem tudja elvégezni, kizárólag az Ön számlavezető pénzforgalmi szolgáltatója. Az erős-ügyfélhitelesítéssel kapcsolatos további kérdése esetén kérjük, keresse fel pénzforgalmi számlavezetőjét.
Magyar Államkincstár