Tájékoztató a közigazgatási eljárás során hozott határozat bírósági felülvizsgálatáról

 

A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 29. § (1) bekezdése értelmében az elektronikus kapcsolattartásra a polgári perrendtartás szabályait kell megfelelően alkalmazni, melynek szabályait közelebbről a Polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvénynek (a továbbiakban Pp.) az elektronikus kapcsolattartásról szóló XLVI. fejezete (604 -621 §-ok) tartalmazza.

 

  1. Az elektronikus kapcsolattartás szabályai szerint a jogi képviselővel eljáró fél, valamint a belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet az űrlapbenyújtás támogatási szolgáltatás igénybevételével köteles benyújtani a keresetlevelet a közigazgatási határozatot hozó szervnél. A jogi képviselővel eljáró fél és a belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet – ha nem ügyvédi képviselettel jár el – az elektronikus benyújtás során a képviseletét ellátó személy teljes körű azonosítását biztosító és az űrlapbenyújtás támogatási szolgáltatás igénybevételével is eljárhat, ha azzal rendelkezik. Ebben az esetben a per folyamatban léte alatt, az elektronikus kapcsolattartás során ezt kell alkalmaznia.

E körben jogi képviselőnek kell tekinteni a Pp. 75. § (1) bekezdésében meghatározott személyeket, az az ügyvédet és az ügyvédi irodát, a kamarai jogtanácsost az ügyvédi tevékenységről szóló törvényben meghatározott körben, valamint az ügyvédjelöltet és a jogi előadót, ha a Pp. szerint a perben eljárhat.

A jogi képviselő a kapcsolattartásra Perkaput vagy Ügyfélkaput, a gazdálkodó szervezet Perkaput vagy a szervezeti képviseletére jogosult személy teljes körű azonosítását biztosító Ügyfélkaput vagy Hivatali kaput is használhat, feltéve, hogy ez utóbbival 2016. június 30-án rendelkezik.

A jogi képviselő nélkül eljáró félnek (amennyiben az nem minősül gazdálkodó szervezetnek) a 2016. július 1-jén és azt követően indult közigazgatási eljárás során hozott határozat bírósági felülvizsgálata iránti perben továbbra sem kötelező a keresetlevelet elektronikus úton benyújtani az eljáró közigazgatási szerv részére.

Amennyiben a fél az elektronikus kapcsolattartási módot választja, akkor keresetét a személyének teljes körű azonosítását biztosító és Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogram (ÁNYK) űrlap benyújtás támogatási szolgáltatás igénybevételével nyújthatja be.

A jogi képviselő nélkül eljáró fél teljes körű azonosítását biztosító és ÁNYK űrlap benyújtás támogatási szolgáltatás az Ügyfélkapun vagy a Perkapun keresztül valósul meg.

  1. A keresetet és esetleges mellékleteit minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírással vagy bélyegzővel ellátva, vagy az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatás útján hitelesítve kell a Kincstár részére megküldeni.

A Perkapuval a felhasználóknak lehetősége nyíli arra, hogy az ÁNYK keretprogramon belül meghívja az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) szolgáltatást. A Pp által előírt hitelesítést az AVDH szolgáltatással a felhasználók ingyenesen végezhetik el. Perkapu felhasználó lehet bárki, aki érvényes Ügyfélkapu-hozzáféréssel rendelkezik. A Perkapu regisztráció ingyenes és online végezhető.

  1. Az ÁNYK használatával, működésével, beállításaival és hibáival kapcsolatos kérdéseire a NAV oldalán találhat válaszokat, illetőleg kérdéseit is a NAV oldalán teheti fel.

Az Ügyfélkapu használatával, működésével, beállításaival és hibáival kapcsolatos kérdéseire az Ügyfélkapu oldalon találhat információt, illetőleg kérdéseit a 1818-as számon teheti fel.

Az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) szolgáltatás, valamint a Perkapu használatával, működésével, beállításaival és hibáival kapcsolatos kérdéseire a http://nisz.hu/szolgaltatasok/ekozig oldalon találhat válaszokat, illetőleg kérdéseit az info@nisz.hu vagy az eperkapu@nisz.hu elérhetőségen teheti fel.

  1. A kereset benyújtásához szükséges űrlap és a kitöltési útmutató a Magyar Államkincstár honlapján az „Aktuális Hírek” alatt érhető el. Az űrlap letöltéséhez és kitöltéséhez használt számítógépre telepíteni kell az ÁNYK űrlapkitöltő programot. Az űrlap kitöltése során lehetőség van arra, hogy az űrlapon tüntessék fel a kereset szövegét, lehetőség van azonban arra is, hogy azt elektronikus dokumentumként csatolják az űrlaphoz. Az űrlapot és mellékleteit a Kincstár MAKPER (KRID: 434024334) hivatali kapuján keresztül kell beküldeni.

Az űrlap kitöltésével kapcsolatos esetleges kérdésekben keresse a Magyar Államkincstár Call Centerét a 1811 telefonszámon.