A Gazdaságfejlesztési Minisztérium és a Magyar Államkincstár is csatlakozott a KiberPajzs projekthez. A tavaly novemberben indult együttműködés célja a lakosság folyamatos tájékoztatása a digitális pénzügyi bűnözők módszereiről és a megelőzés lehetőségeiről, akik jellemzően a fogyasztók érzelmi manipulálásával, illetve megtévesztésével támadnak. Az együttműködés olyan szervezetek kezdeményezésére indult, mint a Magyar Nemzeti Bank, a Bankszövetség, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet, az Országos Rendőr-főkapitányság, később az Igazságügyi Minisztérium és a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága is csatlakozott.

„A Kormány minden eszközt megragad annak érdekében, hogy megvédje a családokat és a háztartásokat, ez alól a pénzügyi biztonság sem jelent kivételt” –  mondta az új tagok csatlakozását bejelentő sajtótájékoztatón dr. Túri Anikó, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium államtitkára. Hozzátette, a minisztérium célja az ismeretek bővítésén túl a figyelemfelhívás, hogy bármilyen probléma esetén annak azonnali jelzése az egyik legfontosabb teendő.

Bugár Csaba, a Kincstár elnöke előadásában hangsúlyozta, hogy a Magyar Államkincstár értékpapírszámla-vezető rendszere biztonságos, a bűnözők nem a Kincstár rendszereit célozzák, hanem az ügyfeleket, akik maguk adják meg adataikat a csalóknak. Az ügyfeleket célzó internetes és telefonos csalás új keletű jelenség a Kincstárban:  idén a csalók több mint 50 alkalommal 440 millió forintot meghaladó összegben jutottak hozzá gyanútlan ügyfelek megtakarításához. A Kincstár ezért is tartja fontosnak a csatlakozást a KiberPajzs  projekthez, amelynek a Bankszövetségen keresztül a kezdetektől támogatója volt. A Kincstár célja, hogy növelje az ügyfelek kiberbiztonsági tudatosságát és az értékpapírszámlák védelmét, az ügyfeleket és a nyomozó  hatóságot pedig a csalások bejelentésénél a tranzakciós adatok és a csalók által használt IP-címek mentésével és ezen adatok átadásával segíti – emelte ki Bugár Csaba.

A sajtótájékoztatón bemutatták a Médiaunió Alapítvány „A kulcs te vagy!” címmel indult kampányát, amely a kibertér veszélyeire és az online tudatosságra hívja fel a figyelmet. Egy új kutatás szerint ugyanis a magyar felhasználók 22 százaléka, azaz több mint ötöde vált már online csalás áldozatává.

Kapcsolódó linkek:

A kulcs te vagy! Médiaunió | Mediaunió

Védelem a netes csalók ellen | KiberPajzs