Tisztelt Számlatulajdonos Ügyfelünk!
A Magyar Nemzeti Bank rendelete [1] alapján 2020. március 2. napjától bevezetésre kerül az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR), melyhez a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) fogadó oldalról csatlakozik. Az AFR főbb jellemzőiről a 2020. január 14-én kiadott ügyféltájékoztató tartalmaz részletes leírást.
Jelen tájékoztató az AFR és a kapcsolódó Integrált Lekérdező Felület (ILF) bevezetésével kapcsolatos legújabb tudnivalókat részletezi.
I. Jóváírások fogadása az AFR-ben
A számlavezetett ügyfelek fizetési számláin a GIROInstant rendszeren keresztül más pénzforgalmi szolgáltatóktól tárgynapon 0:00-24:00 óra közötti időtartamban beérkező tranzakciók feldolgozásukat követően tárgynapi értéknappal kerülnek jóváírásra a forintban vezetett fizetési számlákon, az alábbiak szerint:
- hétfőtől – péntekig (munkanapokon):
- 0:00-8:00 óra között beérkező tranzakciók napnyitáskor (legkésőbb 8:00 óráig)
- 8:00 órától a 17:00 órakor záródó 17. AFR ciklusig 2 óránként,
- 17:00-24:00 óra között beérkező tranzakciók legkésőbb napzáráskor. A napzárás 24:00 óra után kezdődik.
- hétvégén és munkaszüneti napokon: nem ciklusonként, hanem nap közben, előre nem meghatározott időpontban kerülnek feldolgozásra az AFR tételek.
Tájékoztatjuk, hogy a Kincstárnál vezetett számlák terhére történő kimenő utalások nem az AFR-ben kerülnek teljesítésre.
Az egyedi forintátutalások továbbra is értéknapon belül teljesülnek az IG2 napközbeni többszöri elszámolásban, míg a csoportos átutalási megbízások az IG1 éjszakai elszámolási rendszeren keresztül a következő banki napon kerülnek jóváírásra a kedvezményezettek számláin.
II. Kiegészítő szolgáltatások
A Kincstárban vezetett forint számlához és értékpapír-nyilvántartási számlához az MNB rendelet 4. §-a szerinti másodlagos számlaazonosító nem rögzíthető, így kincstári számlákra másodlagos számlaazonosítóra történő utalás indítása nem lehetséges.
Az AFR-hez kiegészítő szolgáltatásként kapcsolódó, az MNB rendelet 36. §-ában részletezett „fizetési kérelem” szolgáltatást a Kincstár nem nyújtja ügyfelei részére.
III. Integrált Lekérdező Felület (ILF)
Az AFR-ben a kedvezményezett számlatulajdonos Kincstárban vezetett számlái javára beérkezett jóváírások a bevezetésre kerülő ILF-en online megtekinthetőek. A bevezetés pontos időpontjáról külön tájékoztatjuk tisztelt ügyfeleinket!
III.1. Az ILF által kínált funkciók:
- számlakivonatok elektronikus úton, PDF formátumban történő elérése
Minden naptári napról – a hétvégi, illetve munkaszüneti napokról is – készül számlakivonat, melyek a következő napon reggel 8:00 órától állnak majd ügyfeleink rendelkezésére. [3] A terhelendő díjak, jutalékok, pénzügyi tranzakciós illeték forint számlavezető rendszer által történő számítása mindig az adott hónap végét követő első naptári napon (következő hónap elsején) történik, akkor is, ha ez a nap nem munkanap. Kérjük, hogy a megjelenített számlakivonatokat szíveskedjenek letölteni, mivel azok korlátozott ideig – 35 napig – érhetőek el az ILF-en.
Előzetesen tájékoztatjuk ügyfeleinket, hogy a Kincstár tervezi a papír alapú számlakivonatok közeljövőben történő kivezetését, amely időponttól a számlakivonatok az Electra ügyfélprogramban nem kezelt számlák esetében csak az ILF-en lesznek elérhetők.
- az AFR-ben beérkezett, de a Kincstár számlavezető rendszerében még jóvá nem írt tranzakciók megtekintése. A megjelenítendő adatok mintája:

III.2. Regisztrációs folyamat
Az ILF-re történő belépés előzetes regisztrációt követően, a Központi Azonosítási Ügynök hitelesítési eljárás használatával történik. A regisztráció a mellékelt Regisztrációs adatlap kitöltésével és a számlavezető Állampénztári Irodában történő leadásával kezdődik.
Regisztrációs adatlap kitöltése
Kérjük, hogy a Regisztrációs adatlapot géppel szíveskedjenek kitölteni, ezzel segítve a gyorsabb, pontosabb feldolgozást.
Az 1. oldalon megadandó hogy új regisztráció rögzítését, meglévő regisztráció módosítását, esetleg törlését kérik-e. Ezt követi az intézmény adatainak megadása.
Kérjük, hogy a regisztráció célja mezők közül egy (és csak egy) kerüljön kijelölésre.
Az Intézmény neve mezőben történő adatrögzítéskor kérjük, hogy a szögletes zárójelben lévő [Intézmény neve] tartalomvezérlőre kattintva szíveskedjenek beírni az intézmény megnevezését.
A 2. oldalon az ILF-en követni kívánt számlaszámok felsorolását kérjük. Az oldal alapesetben 40 számlaszám-mezőt tartalmaz, de szabadon bővíthető, akár új oldalak beillesztésével is.
Kérjük, hogy a számlaszámokat 28 jegyből álló IBAN formátumban szíveskedjenek megadni. Az adott számlához tartozó IBAN megtalálható a számlakivonaton.
Az IBAN formátuma Magyarországon:
HU12-1234-5678-1234-5678-1234-5678
(2 karakteres ország kód + 2 ellenőrző szám + 24 karakterből álló számlaszám)
A 3. oldalon a jogosultságkezelő menedzserek adatainak megadása következik. Itt a regisztráló intézmény azon munkavállalóinak adatait kérjük megadni, akik az adott intézményen belül a további jogosultságok kiosztását végzik majd. Az általuk megadott jogosultságok megadását, illetve azok visszavonását a Kincstár nem vizsgálja, azért felelősséget nem vállal. A menedzserek által megadott lekérdező jogosultságok lekérdezési, exportálási jogosultságot biztosítanak az adott intézményhez kapcsolódó AFR tételek és napi számlakivonatok megtekintésére.
Kérjük legalább kettő menedzser adatát megadni, a menedzserek száma nincs korlátozva, az adatlap itt is tetszés szerint bővíthető.
Kérjük, szíveskedjenek ügyelni arra, hogy a kitöltött adatsorokban ne maradjon kitöltetlen mező.
Ez az oldal tartalmazza az oldal aláírói által elfogadásra kerülő Adatvédelmi nyilatkozatot.
A 4. oldalon található az " Intézmény aláírása a Magyar Államkincstárnál bejelentett módon" mező, melynek kitöltésénél kérjük az alábbiak figyelembevételét:
- Fontos, hogy minden megadott számlához kapcsolódjon a Kincstárnál bejelentett aláírás.
- Amennyiben szükséges, egyszerre több aláírás és pecsét is szerepeltethető; a rendelkezésre álló cella bővíthető.
- Lehetőség van arra is, hogy az intézmény képviseletére jogosult vezetője egy személyben írja alá a regisztrációs adatlapot.
Az "Aláírás igazolása (számlavezető hely)" mezőt a Kincstár tölti ki.
Fenti változások okán a Kincstár informatikai rendszereit folyamatosan fejleszti, ezért kérjük, kísérjék figyelemmel a www.allamkincstar.gov.hu weboldalát, ahol a „ Nem lakossági ügyfelek> Pénzforgalmi fejlesztések” elérhetőségen rendszeresen tájékoztatást nyújtunk a pénzforgalmi fejlesztések aktuális állapotáról.
Melléklet:
Integrált Lekérdező Felület szolgáltatás regisztrációs adatlapja
Budapest, 2020. február 27.
Magyar Államkincstár
[1] Az azonnali átutalási megbízásokra vonatkozó szabályokat a pénzforgalom lebonyolításáról szóló 35/2017. (XII. 14.) MNB rendelet (a továbbiakban: MNB rendelet) 2020. március 2-tól hatályos rendelkezései tartalmazzák.
[2] A Kincstárban naponta 24 darab AFR ciklus kerül elszámolásra. Az első ciklus éjfél után kezdődik és 1:00 óráig tart, az utolsó, 24. ciklus 23:00 órától éjfélig tart. Minden ciklus egy óra időtartamú.
[3] Az Electra ügyfélprogramban változatlanul a következő munkanapon állnak rendelkezésre a számlakivonatok. Például általánosan a szombati napról készült számlakivonatok az ILF-ben vasárnap, az Electra ügyfélprogramban hétfőn lesznek megtekinthetők.