2022. július 1-jétől jelentős átalakuláson megy keresztül az egészségügyi szolgáltatások igénybevételével kapcsolatban kérelmezhető utazási költségtérítések rendszere, amelynek a legfontosabb elemei a következők:
- elektronikus ügyintézés lehetősége
- „Utazási utalvány” elnevezésű nyomtatvány megszüntetése
- menetjegy-csatolási kötelezettség eltörlése
- automatikus döntéshozatal lehetősége
- átmeneti szabályok
ELEKTRONIKUS ÜGYINTÉZÉS LEHETŐSÉGE
2022. július 1-jétől az utazási költségtérítési támogatás iránti kérelmet be lehet nyújtani - Ügyfélkapus hozzáféréssel, a Személyre Szabott Ügyintézési Felületen (SZÜF) közzétett nyomtatvány Egészségügy / Egészségbiztosítás Pénzbeli Ellátásai menüpont) használatával - elektronikus úton is az alábbi internetes hivatkozás alatt:
Utazási költségtérítési támogatás iránti kérelem (EB_UTITAM_01) (magyarorszag.hu)
Ha a biztosított a hatósággal való elektronikus kapcsolattartást választja, és esetlegesen hiánypótlásra van szükség az ügyében, a hiánypótlási felhívás is elektronikusan kerül a részére kézbesítésre, és a válaszát is megküldheti elektronikusan az egészségbiztosítónak.
Azok az ügyfelek, akik nem kívánnak élni az elektronikus ügyintézés kínálta kényelmi funkciókkal, továbbra is választhatják, hogy a kérelmet papír alapon (kérelem nyomtatvány letölthető SZÜF-ről, illetve a Magyar Államkincstár honlapjáról:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/nyomtatványok.html )
illetve személyesen a kormányablakban vagy a kormányhivatal egészségbiztosítási ügyfélszolgálatán, valamint postai úton - nyújthatják be.
„UTAZÁSI UTALVÁNY” ELNEVEZÉSŰ NYOMTATVÁNY MEGSZÜNTETÉSE
2022. július 1-jétől kezdődően a biztosítottnak nem kell előzetesen megjelennie a háziorvosánál azért, hogy kiállítsa számára az „Utazási utalvány”-t. E helyett az egészségügyi ellátás igénybevételekor kell jeleznie az orvosának, hogy utazási költségtérítést szeretne: ekkor az orvosnál egy elektronikus rendszerben (amelyet ELUKER-nek nevezünk) rögzítik a megjelenésével kapcsolatos azon adatokat, amelyeket korábban az orvos az „Utazási utalvány”-ra írt rá.
FONTOS!
Ha utazási költségtérítési támogatást szeretne, mindenképpen jelezze ezt az egészségügyi ellátás alkalmával az orvosának, mert utólagosan nem lehet a megjelenést leigazoltatni!
Az utazási költségtérítési támogatás iránti igénynek az orvosnál történő jelzése nem egyenlő a kérelem benyújtásával. A kifizetést külön kérelmezni kell a SZÜF-ön közzétett nyomtatvány használatával elektronikus úton, Ügyfélkapun keresztül; illetve a kérelem letölthető papír alapon is a Magyar Államkincstár honlapjáról, és azt postán, valamint személyesen is be lehet adni a kormányhivatalnál.
Hogy a biztosított hány darab megjelenés után nyújtja be a kifizetés iránti kérelmét, az az ő saját döntésének a függvénye. Lehetősége van arra, hogy minden egyes megjelenés tekintetében külön-külön kérje a kifizetést; de arra is, hogy akár 20-30 darab megjelenés után egyetlen kérelmen jelentse be az igényét. Mindkét esetben arra kell figyelemmel lennie, hogy egyik megjelenési nap se legyen régebbi 6 hónapnál.
MENETJEGY-CSATOLÁSI KÖTELEZETTSÉG ELTÖRLÉSE
2022. július 1-jétől az utazási költségtérítési támogatás összege a - jogszabályban rögzített - díjszabási táblázat szerint kerül meghatározásra (amelyben szereplő összegek azonosak a jelenlegi MÁV és VOLÁN díjszabással). Ezért a menetjegyeket a továbbiakban nem kell a biztosítottaknak megőrizni és a kérelmükhöz csatolni.
AUTOMATIKUS DÖNTÉSHOZATAL LEHETŐSÉGE
Ha az egészségbiztosítónak az Ügyfélkapun keresztül benyújtott kérelem elbírálásakor minden adat a rendelkezésére áll ahhoz, hogy döntést hozzon, és ez a döntés a hatóság részéről semmilyen mérlegelést nem igényel, úgy 2022. július 1-jétől az egészségbiztosító a kérelmet automatikus döntéshozatali eljárásban bírálja el.
Ez azt jelenti, hogy a feltételek fennállása esetén az ügyfél 24 órán belül megkapja az Ügyfélkapujára a határozatot, majd ezt követően - általában a határozat meghozatala utáni 1. munkanapon - megtörténik az utazási költségtérítés kiutalása is.
ÁTMENETI SZABÁLYOK
2022. július 1-jétől nem lehet az orvosnak papír alapú „Utazási utalvány”-t kiállítani, illetve az egészségügyi szolgáltatónak nem lehet a 2022. június 30-ig kiállított papír alapú „Utazási utalvány”-on megjelenést leigazolni. 2022. július 1-jétől a megjelenések adatait mindenképpen az elektronikus rendszerben kell rögzíteni.
Természetesen azokat a papír alapú „Utazási utalvány”-okat, amelyeken 2022. június 30-ig kerültek leigazolásra a megjelenések, 2022. június 30. napja után is benyújthatják, és megkaphatják az utazási költségtérítési támogatást. Erre a megjelenéstől számított 6 hónapon belül, de legkésőbb 2022. december 31-ig van lehetőségük.
TOVÁBBI TÁJÉKOZTATÁSOK
2022. július 1-jétől további részletes tájékoztatások lesznek elérhetőek a Magyar Államkincstár hivatalos honlapján, a https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/ internetes hivatkozás alatt az Ellátások – Betegség esetén – Utazási költségtérítési támogatás menüpontban.
Telefonon tájékoztatást nyújt a Magyar Államkincstár telefonos ügyfélszolgálata az alábbi telefonszámokon:
06-70-460-9005
06-30-344-0045
06-20-881-9535
A tájékoztatások a SZÜF-ön is elérhetőek lesznek. A kérelmek Ügyfélkapun keresztül történő benyújtásához a SZÜF-ön az Egészségügy / Egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai menüpontba kell majd belépni.