A Magyar Államkincstárhoz (a továbbiakban: Kincstár) a helyi önkormányzat részéről az alábbi esetekben nyújtható be részletfizetési kérelem:

  • az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 60/A. § (3) bekezdése alapján az Áht. 14. § (3) bekezdés szerinti fejezetben meghatározott általános működési és ágazati feladatok támogatásai, valamint költségvetési támogatások év végi elszámolásából és az elszámolás kincstári felülvizsgálatából eredő fizetési kötelezettség teljesítésére,
  • az Áht. 83/A. § (3) bekezdése alapján a tárgyévi gépjárműadó-megosztás felülvizsgálatából eredő fizetési kötelezettség vonatkozásában, illetve a gépjárműadó-megosztással kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztása vagy késedelmes teljesítése esetén kiszabott bírságra vonatkozóan,
  • az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 99. § (3) bekezdése alapján a költségvetési támogatás (támogató felé történő) elszámolása során keletkezett visszafizetési kötelezettség – megállapodásban rögzítendő– teljesítésére.

Részletfizetési kérelem benyújtási határidők

  • Az Áht. 60/A. § (3) bekezdése szerinti, az Ávr. 115. §-ában meghatározott jogcímek tekintetében részletfizetési kérelem:
    • az éves költségvetési beszámolóban kimutatott visszafizetési kötelezettség esetén (az elszámolási időszakot követő év) április 30-áig,
    • lemondás esetén a lemondás benyújtásával egyidejűleg, jogosulatlanul igénybe vett költségvetési támogatás visszafizetése esetén az Ávr. 99. § (2) bekezdése szerinti határidőig (a visszafizetési kötelezettségről szóló fizetési felszólítás kézhezvételét követő harminc nap),
    • az Áht. 59. §-a szerinti felülvizsgálat esetén a határozat véglegessé válásától számított tizenöt napon belül
      nyújtható be.
  • Tárgyévi gépjárműadó-megosztás felülvizsgálatához kapcsolódóan megállapított fizetési kötelezettség illetve a gépjárműadó-megosztással kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztása, vagy késedelmes teljesítése esetén kiszabott bírság vonatkozásában részletfizetési kérelem az Áht. 83/A. § (3) bekezdése alapján a fizetési kötelezettséget előíró határozat véglegessé válásától számított 15 napon belül nyújtható be.
  • Költségvetési támogatás Ávr. 99. § (3) bekezdése alapján (támogató felé) történő elszámolása esetén a visszafizetési kötelezettségről szóló fizetési felszólítás kézhezvételét követő harminc napon belül nyújtható be.

A részletfizetési kérelem benyújtására meghatározott határidő elmulasztása esetén igazolási kérelem benyújtásának nincs helye.


Benyújtandó mellékletek
Az elektronikus ügyintézés és bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: EÜSZ tv.), valamint az elektronikus ügyintézsé részletszabályairól szóló 451/2016 (XII.19.) Korm. rendelet kötelezővé teszi a helyi önkormányzatok, költségvetési szervek és a Kincstár között is az elektronikus kapcsolattartást és az ehhez szükséges hivatalos elérhetőségekről történő dokumentumküldést és fogadást.

A részletfizetési kérelmet csak elektronikus formában, hivatali kapun keresztül a https://szuf.magyarorszag.hu weboldalon elérhető Személyre Szabott Ügyintézési Felületen (a KÖZIGAZGATÁS, JOG / Kérelem benyújtása menüpontban) megtalálható "ÖRF - Helyi önkormányzatok részletfizetési kérelme" elnevezésű űrlap igénybevételével a Kincstár MAKPER hivatali kapujára lehet beküldeni.

Az ügytípushoz kapcsolódó űrlap a legegyszerűbb módon a következők szerint érhető el: https://szuf.magyarorszag.hu weboldalra belépve, a megjelenő képernyő felső részén található kereső mezőbe az űrlap fent vastagon szedett rövidített nevét kell beírni.

A megjelenő űrlapot kiválasztva az "Ügyleírás résznél az "ügyintézés indítása" gombra kattintással kezdhető meg az űrlap kitöltése. A bejelentkezést követően megjelenik a kitöltendő űrlap előlapja, amely a beküldő adatait tartalmazza, majd a "Következő fejezet" gombra kattintva szükséges kitölteni az űrlap további részeit. Az "Ellenőrzések futtatása" menü elindítását, és a jelzett hibák javítását követően a "Beküldés" gombra kattintva indítható el az űrlap és mellékleteinek beküldése, melynek során minden melléklet (csatolt fájlt) hitelesítéssel kell ellátni!

A Kincstár honlapjáról letöltött nyomtatványokat és mellékleteket szerkeszthető formátumban, AVDH-hitelesítéssel ellátva, illetve amennyiben az önkormányzat rendelkezik elektronikus aláírással, akkor azzal hitelesítve kell csatolni. Amennyiben a megküldendő dokumentum(ok) mérete miatt a továbbítás nem lehetséges, úgy azt tömörített (Zip) fájlként, AVDH-hitelesítéssel ellátva szíveskedjenek csatolni, illetve több részletben megküldeni.

A Kincstár területileg illetékes megyei igazgatóságának Államháztartási Irodájához (továbbiakban: Igazgatóság) elektronikus úton, hivatali kapun benyújtott részletfizetési kérelemben meg kell jelölni, illetve a kérelemhez csatolni az alábbiakat:

  • Az önkormányzat azonosító adatait (cím, KSH kód, telefonszám, e-mail cím) tartalmazó szöveges indokolást, azon okok rövid, tömör kifejtését, melyek indokolják a kérelem előterjesztését, az önkormányzat gazdasági-pénzügyi helyzetének rövid bemutatását, valamint, hogy korábban kapott e részletfizetési lehetőséget a Kincstártól, azt milyen ütemben törleszti, az előírt fizetési határidőket betartotta-e,
  • a Kincstár honlapjáról letölthető ("Letölthető anyagok" menüpont) "Részletfizetési kérelem" (2/a. sz. függelék) elnevezésű nyomtatványt teljes körűen kitöltve (az önkormányzatra nem vonatkozó részeket áthúzva), elektronikus hitelesítéssel ellátva,
  • a Kincstár honalpjáról letölthető ("Letölthető anyagok" menüpont), önkormányzati szintre összesített adatokkal kitöltött, elektronikus hitelesítéssel ellátott, "Adatlap a részletfizetési kérelemhez" (2/b. sz. függelék) elnevezésű nyomtatványt,
  • továbbá annak igazolására, hogy az egyösszegű visszafizetés az önkormányzat kötelező feladatainak ellátását veszélyezteti, az önkormányzat pénzügyi helyzetét bemutató alábbi dokumentumokat is mellékelni kell:
    • a kérelem benyújtásának időpontjában aktuális – az Ávr. 122 § (2) bekezdése szerinti – likviditási terv elektonikus hitelesítéssel ellátott másolatát az önkormányzat pénzállományának alakulásáról,
    • az önkormányzat és intézményei számláinak egyenlegét igazoló elektronikus hitelesítéssel ellátott banki kimutatást a kérelem benyújtása időpontjában,
    • az önkormányzat gazdálkodását, likviditást veszélyeztető körülményeket bemutató egyéb hivatalos dokumentumok elektronikus hitelesítéssel ellátott másolatát (pl. bírósági végzés, ítélet, adóhatóság határozata, hitelszerződés, folyószámla-kivonat stb.).

A kérelem érdemi elbírálásához szükséges a fent meghatározott dokumentumok hiánytalan megküldése.

Mindezen követelmények betartása felelősségvállalás az önkormányzat részéről, hogy a benyújtott dokumentumok a valóságnak megfelelő adatokat tartalmaznak, és aktuális képet mutatnak az önkormányzat pénzügyi-gazdasági helyzetéről.

A döntés
A kérelem engedélyezéséről vagy elutasításáról a Kincstár Elnöke „nevében és megbízásából” az Önkormányzati Főosztály főosztályvezetője dönt a kérelem beérkezését követő 8 napon belül (sommás eljárás esetében), illetve 60 napon belül (teljes eljárás esetén). Az Ávr. 99. § (3) bekezdése szerinti megállapodást a szakmai irányítást gyakorló elnökhelyettes írja alá.

A részletfizetésről hozott döntés ellen fellebbezni nem lehet. Az önkormányzat jogsérelemre hivatkozással közigazgatási pert indíthat a döntés közlésétől számított 30 napon belül.

Az önkormányzat részére legfeljebb tizenkét havi részletfizetés engedélyezhető. A részleteket az Ávr. 112. § (5) bekezdésében szabályozott kamat terheli az adott részlet visszafizetésének napjáig. Amennyiben az önkormányzat a részletfizetést engedélyező határozatban foglalt fizetési kötelezettségének a határozatban foglaltak szerint nem tesz eleget, a visszafizetési és kamatfizetési kötelezettség egy összegben, azonnal esedékessé válik. Ha az így keletkezett egyösszegű fizetési kötelezettségének az esedékessé válást követő tizenöt napon belül az önkormányzat nem tesz eleget, a kincstár beszedési megbízást nyújt be az önkormányzat fizetési számlájával szemben.

Segédlet az elektronikus űrlapok kitöltéséhez