Tisztelt Számlatulajdonos Ügyfelünk!

A Magyar Nemzeti Bank rendelete [1] alapján 2020. március 2. napjától bevezetésre kerül az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR), melyhez a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) fogadó oldalról csatlakozik. Az AFR főbb jellemzőiről a 2020. január 14-én kiadott ügyféltájékoztató tartalmaz részletes leírást.

Jelen tájékoztató az AFR és a kapcsolódó Integrált Lekérdező Felület (ILF) bevezetésével kapcsolatos legújabb tudnivalókat részletezi.

I. Jóváírások fogadása az AFR-ben

A számlavezetett ügyfelek fizetési számláin a GIROInstant rendszeren keresztül más pénzforgalmi szolgáltatóktól tárgynapon 0:00-24:00 óra közötti időtartamban beérkező tranzakciók feldolgozásukat követően tárgynapi értéknappal kerülnek jóváírásra a forintban vezetett fizetési számlákon, az alábbiak szerint:

- hétfőtől – péntekig (munkanapokon):

  • 0:00-8:00 óra között beérkező tranzakciók napnyitáskor (legkésőbb 8:00 óráig)
  • 8:00 órától a 17:00 órakor záródó 17. AFR ciklusig [2] óránként,
  • 17:00-24:00 óra között beérkező tranzakciók legkésőbb napzáráskor. A napzárás 24:00 óra után kezdődik.

- hétvégén és munkaszüneti napokon: nem ciklusonként, hanem nap közben, előre nem meghatározott időpontban kerülnek feldolgozásra az AFR tételek. 

Tájékoztatjuk, hogy a Kincstárnál vezetett számlák terhére történő kimenő utalások nem az AFR-ben kerülnek teljesítésre.

Az egyedi forintátutalások továbbra is értéknapon belül teljesülnek az IG2 napközbeni többszöri elszámolásban, míg a csoportos átutalási megbízások az IG1 éjszakai elszámolási rendszeren keresztül a következő banki napon kerülnek jóváírásra a kedvezményezettek számláin.

II. Kiegészítő szolgáltatások

A Kincstárban vezetett forint számlához és értékpapír-nyilvántartási számlához az MNB rendelet 4. §-a szerinti másodlagos számlaazonosító nem rögzíthető, így kincstári számlákra másodlagos számlaazonosítóra történő utalás indítása nem lehetséges.

Az AFR-hez kiegészítő szolgáltatásként kapcsolódó, az MNB rendelet 36. §-ában részletezett „fizetési kérelem” szolgáltatást a Kincstár nem nyújtja ügyfelei részére.

III. Integrált Lekérdező Felület (ILF)

Az AFR-ben a kedvezményezett számlatulajdonos Kincstárban vezetett számlái javára beérkezett jóváírások a bevezetésre kerülő ILF-en online megtekinthetőek. A bevezetés pontos időpontjáról külön tájékoztatjuk tisztelt ügyfeleinket!

III.1. Az ILF által kínált funkciók:

  • számlakivonatok elektronikus úton, PDF formátumban történő elérése

    Minden naptári napról – a hétvégi, illetve munkaszüneti napokról is – készül számlakivonat, melyek a következő napon reggel 8:00 órától állnak majd ügyfeleink rendelkezésére. [3] A terhelendő díjak, jutalékok, pénzügyi tranzakciós illeték forint számlavezető rendszer által történő számítása mindig az adott hónap végét követő első naptári napon (következő hónap elsején) történik, akkor is, ha ez a nap nem munkanap. Kérjük, hogy a megjelenített számlakivonatokat szíveskedjenek letölteni, mivel azok korlátozott ideig – 35 napig – érhetőek el az ILF-en.

    Előzetesen tájékoztatjuk ügyfeleinket, hogy a Kincstár tervezi a papír alapú számlakivonatok közeljövőben történő kivezetését, amely időponttól a számlakivonatok az Electra ügyfélprogramban nem kezelt számlák esetében csak az ILF-en lesznek elérhetők.

  • az AFR-ben beérkezett, de a Kincstár számlavezető rendszerében még jóvá nem írt tranzakciók megtekintése. A megjelenítendő adatok mintája:

III.2. Regisztrációs folyamat

Az ILF-re történő belépés előzetes regisztrációt követően, a Központi Azonosítási Ügynök hitelesítési eljárás használatával történik. A regisztráció a mellékelt Regisztrációs adatlap kitöltésével és a számlavezető Állampénztári Irodában történő leadásával kezdődik.

Regisztrációs adatlap kitöltése

Kérjük, hogy a Regisztrációs adatlapot géppel szíveskedjenek kitölteni, ezzel segítve a gyorsabb, pontosabb feldolgozást.

Az 1. oldalon megadandó hogy új regisztráció rögzítését, meglévő regisztráció módosítását, esetleg törlését kérik-e. Ezt követi az intézmény adatainak megadása.

Kérjük, hogy a regisztráció célja mezők közül egy (és csak egy) kerüljön kijelölésre.

Az Intézmény neve mezőben történő adatrögzítéskor kérjük, hogy a szögletes zárójelben lévő [Intézmény neve] tartalomvezérlőre kattintva szíveskedjenek beírni az intézmény megnevezését.

2. oldalon az ILF-en követni kívánt számlaszámok felsorolását kérjük. Az oldal alapesetben 40 számlaszám-mezőt tartalmaz, de szabadon bővíthető, akár új oldalak beillesztésével is.

Kérjük, hogy a számlaszámokat 28 jegyből álló IBAN formátumban szíveskedjenek megadni. Az adott számlához tartozó IBAN megtalálható a számlakivonaton.

Az IBAN formátuma Magyarországon:

HU12-1234-5678-1234-5678-1234-5678

(2 karakteres ország kód + 2 ellenőrző szám + 24 karakterből álló számlaszám)

3. oldalon a jogosultságkezelő menedzserek adatainak megadása következik. Itt a regisztráló intézmény azon munkavállalóinak adatait kérjük megadni, akik az adott intézményen belül a további jogosultságok kiosztását végzik majd. Az általuk megadott jogosultságok megadását, illetve azok visszavonását a Kincstár nem vizsgálja, azért felelősséget nem vállal. A menedzserek által megadott lekérdező jogosultságok lekérdezési, exportálási jogosultságot biztosítanak az adott intézményhez kapcsolódó AFR tételek és napi számlakivonatok megtekintésére.

Kérjük legalább kettő menedzser adatát megadni, a menedzserek száma nincs korlátozva, az adatlap itt is tetszés szerint bővíthető.

Kérjük, szíveskedjenek ügyelni arra, hogy a kitöltött adatsorokban ne maradjon kitöltetlen mező.

Ez az oldal tartalmazza az oldal aláírói által elfogadásra kerülő Adatvédelmi nyilatkozatot.

4. oldalon található az " Intézmény aláírása a Magyar Államkincstárnál bejelentett módon" mező, melynek kitöltésénél kérjük az alábbiak figyelembevételét:

- Fontos, hogy minden megadott számlához kapcsolódjon a Kincstárnál bejelentett aláírás.

- Amennyiben szükséges, egyszerre több aláírás és pecsét is szerepeltethető; a rendelkezésre álló cella bővíthető.

- Lehetőség van arra is, hogy az intézmény képviseletére jogosult vezetője egy személyben írja alá a regisztrációs adatlapot.

Az "Aláírás igazolása (számlavezető hely)" mezőt a Kincstár tölti ki.

Fenti változások okán a Kincstár informatikai rendszereit folyamatosan fejleszti, ezért kérjük, kísérjék figyelemmel a www.allamkincstar.gov.hu weboldalát, ahol a „ Nem lakossági ügyfelek> Pénzforgalmi fejlesztések” elérhetőségen rendszeresen tájékoztatást nyújtunk a pénzforgalmi fejlesztések aktuális állapotáról.

Melléklet:

Integrált Lekérdező Felület szolgáltatás regisztrációs adatlapja

Budapest, 2020. február 27.

Magyar Államkincstár



[1] Az azonnali átutalási megbízásokra vonatkozó szabályokat a pénzforgalom lebonyolításáról szóló 35/2017. (XII. 14.) MNB rendelet (a továbbiakban: MNB rendelet) 2020. március 2-tól hatályos rendelkezései tartalmazzák.

[2] A Kincstárban naponta 24 darab AFR ciklus kerül elszámolásra. Az első ciklus éjfél után kezdődik és 1:00 óráig tart, az utolsó, 24. ciklus 23:00 órától éjfélig tart. Minden ciklus egy óra időtartamú.

[3] Az Electra ügyfélprogramban változatlanul a következő munkanapon állnak rendelkezésre a számlakivonatok. Például általánosan a szombati napról készült számlakivonatok az ILF-ben vasárnap, az Electra ügyfélprogramban hétfőn lesznek megtekinthetők.