A költségvetési szervnél belső ellenőrzési tevékenységet csak az államháztartásért felelős miniszter engedélyével rendelkező személy végezheti. E tevékenység folytatását a miniszter annak engedélyezi, aki cselekvőképes, büntetlen előéletű, és nem áll a belső ellenőrzés körébe tartozó tevékenység vonatkozásában a foglalkozástól eltiltás hatálya alatt, továbbá rendelkezik a jogszabályban előírt végzettséggel és gyakorlattal.

Az ügyintézés folyamata

A költségvetési szervnél belső ellenőrzést végzők nyilvántartásba vételi kérelmét a Magyar Államkincstár bármely megyei igazgatóságán, vagy a Pénzügyminisztérium Ügyfélszolgálati Irodájánál (1051 Budapest, József nádor tér 2-4.) kell benyújtani a költségvetési szervnél belső ellenőrzési tevékenységet végzők nyilvántartásáról és kötelező szakmai továbbképzéséről, valamint a költségvetési szervek vezetőinek és gazdasági vezetőinek belső kontrollrendszer témájú továbbképzéséről szóló 28/2011. (VIII. 3.) NGM rendelet szerint.
Itt kell bejelenteni a nyilvántartásban szereplő adatokban történő változásokat is.
A nyilvántartásba vétel iránti kérelem a kapcsolódó mellékletekkel együtt postai úton is benyújtható a Pénzügyminisztérium Államháztartási Szabályozási Főosztályra (1369 Budapest, Pf.: 481.).
A regisztrációhoz szükséges nyomtatványcsomag beszerezhető a Magyar Államkincstár területi szerveinél.

A kérelemhez csatolni kell:

  • szakképesítést igazoló okirat másolatát,
  • legalább kétéves szakmai gyakorlat bemutatását (felmentést igazoló dokumentumot),
  • hatósági erkölcsi bizonyítványt (büntetlen előélet munkáltatói igazolását),
  • igazoló dokumentumot az igazgatási szolgáltatási díj befizetéséről.

A regisztrációs díj befizetése banki átutalással is teljesíthető a Pénzügyminisztérium, Budapest elnevezésű 10032000-01460658-00000000 számú bankszámlájára.

Igazgatási szolgáltatási díjak:

  • engedély iránti eljárás díja: 8 000 Ft,
  • kérelemre történő törlés díja: 4 600 Ft,
  • nyilvántartásban szereplő adatokban bekövetkezett változások átvezetése díjmentes

Elbírálás

A nyilvántartásba felvételét kérő természetes személy, ha a jogszabályban foglalt feltételeknek megfelel, a miniszter nevében a minisztérium erre kijelölt szervezeti egysége nyilvántartásba veszi, és erről az igénylőt értesíti.
Amennyiben a kérelmező a jogszabály feltételeire figyelemmel a nyilvántartásba nem vehető fel, a nyilvántartásba vétel iránti kérelem elutasításra kerül, erről az eljáró szerv közigazgatási hatósági határozattal értesíti a kérelmet benyújtót.

Fellebbezés

A kérelmező a határozat felülvizsgálatát annak közlésétől számított 30 napon belül jogszabálysértésre hivatkozással kérheti a Fővárosi Bíróságtól a határozatot hozó hatóság elleni kereset benyújtásával. A keresetlevelet az elsőfokú közigazgatási határozatot hozó szervnél kell benyújtani, vagy ajánlott küldeményként postára adni.