Gyakran ismételt kérdések a nyugdíjas élelmiszer-utalványról (GYIK)
A nyugdíjas élelmiszer-utalványra az a Magyarországon élő és tartózkodó személy jogosult, akiknek 2025. július hónapban
- öregségi nyugdíjat,
- özvegyi nyugdíjat,
- szülői nyugdíjat,
- árvaellátást,
- baleseti hozzátartozói nyugellátást,
- mezőgazdasági szövetkezeti öregségi, munkaképtelenségi, özvegyi járadékot,
- mezőgazdasági szakszövetkezeti tagok növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi, özvegyi járadékát,
- korhatár előtti ellátást,
- szolgálati járandóságot,
- átmeneti bányászjáradékot,
- táncművészeti életjáradékot,
- rokkantsági ellátást,
- rehabilitációs ellátást,
- baleseti járadékot,
- rokkantsági járadékot,
- bányászok egészségkárosodási járadékát,
- fogyatékossági támogatást,
- vakok személyi járadékát,
- a Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány által folyósított ellátásokról szóló kormányrendelet alapján folyósított ellátást,
- polgármesterek közszolgálati járadékát,
- a hadigondozásról szóló törvény alapján a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 62. §-ában foglaltak szerint megemelendő rendszeres pénzbeli ellátást,
- nemzeti helytállásért elnevezésű pótlékot,
- nemzeti gondozási díjat,
- házastársi pótlékot vagy
- házastársi jövedelempótlékot
folyósítottak.
A nyugdíjas élelmiszer-utalvány személyenként jár, és csak egyszeresen, abban az esetben is, ha a jogosult több, a fentiekben felsorolt ellátásban részesült.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény alapján folyósított pénzbeli ellátásban (pl. időskorúak járadéka, ápolási díj, foglalkoztatást helyettesítő támogatás, egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás) részesülő személyek nem részesülnek a nyugdíjas élelmiszer-utalványban.
Nem jár a nyugdíjas élelmiszer-utalvány annak a személynek, akinek a számára a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóság 2025 júliusában nem folyósít ellátást.
Az egészségügyi ágazatban dolgozó azon személy, akinek ellátása közalkalmazotti, kormányzati szolgálati, állami szolgálati jogviszony fennállása miatt kerül szüneteltetésre, és részére öregségi nyugdíjat helyettesítő jövedelemkiegészítés kerül folyósításra, nem minősül a vonatkozó kormányrendeletben felsorolt ellátásban részesülőnek, ezért a nyugdíjas élelmiszer-utalványra nem jogosult.
Nem jár az utalvány annak a személynek, akinek az ellátását 2025 júliusát követően, visszamenőleges hatállyal állapítják meg, mivel ebben az esetben az érintett személy részére 2025 júliusában nem került ellátás folyósításra.
A nyugdíjas élelmiszer-utalvány arra a címre kerül megküldésre, amely az ellátásban részesülő személy címeként a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnál nyilvántartásra került.
Ez az a cím, melyet az ellátásban részesülő bejelentett a hivatal felé, tehát ahová a havonkénti rendszerességgel utalt ellátás, illetőleg a folyósító szerv levelei megküldésre kerülnek.
Bankszámlára történő ellátás-folyósítás esetén az élelmiszer-utalványt tartalmazó küldemény arra a címre kerül kiküldésre, melyet az ügyfél levelezési címként bejelentett a hivatalhoz.
Ez a cím tehát nem feltétlenül egyezik az ügyfél lakóhelyével vagy tartózkodási helyével, mivel folyósítási, illetve levelezési címnek bármilyen cím megadható, amelyen a postai küldemények átvétele biztosított.
A nyugdíjas élelmiszer-utalványt tartalmazó postai küldemények kézbesítését a Magyar Posta Zrt. végzi. A Posta a kézbesítést egyszer kísérli meg, sikertelen kézbesítés esetén a címen értesítő kerül hátrahagyásra, mely tartalmazza, hogy a küldemény melyik postán, mikortól és mennyi ideig vehető át. (A letéti postán 10 munkanapig vehető át a küldemény.)
Amennyiben az ügyfél a kézbesítési címe változását jelezte a kézbesítést végző postahelynek, és kérte az előző címére érkezett küldemények utánküldését az aktuális címére, akkor a Posta gondoskodik az élelmiszer-utalványt tartalmazó küldeménynek az új címre történő továbbításáról.
A nyugdíjas élelmiszer-utalvány kézbesítése a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóság nyilvántartásában szereplő, aktuális címre történik.
Amennyiben a jogosult személy erről a címről már elköltözött, de címváltozását a hivatalnak nem, vagy elkésve jelentette be, akkor a nyugdíjas élelmiszer-utalvány új címre történő kézbesítését leggyorsabban a Magyar Posta Zrt. utánküldési szolgáltatásának igénybevételével (értesítő kézhezvételét követően a megrendelésre már nincs lehetőség), vagy a sikertelen kézbesítési kísérletet követően „Ismételt kézbesítés új címre” szolgáltatásának igénybevételével – díj ellenében – kérheti. Az utánküldés a megrendelés leadásától számított második munkanaptól biztosítható.
Ha ezzel a lehetőséggel a címzett nem él, a nyugdíjas élelmiszer-utalványt a Posta a régi címére kísérli meg kézbesíteni. Amennyiben az átvétel a régi címen sikertelen, a küldemény 10 munkanapon belül átvehető az értesítőn megjelölt postán. Ha ez idő alatt sem jelentkezik a címzett, akkor a küldemény a Magyar Államkincstár részére kerül visszaküldésre.
A visszaküldött nyugdíjas élelmiszer-utalvány újbóli kiküldését legkésőbb 2025. november 14-ig a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóságtól lehet kérni.
A kérelem előterjeszthető
- személyesen, a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság ügyfélszolgálatán (helyszín, nyitvatartási idő ITT érhető el, a „Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnál intézhető ügyek” kiválasztásával),
- levélben (cím: Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóság, 1820 Budapest),
- elektronikus úton – DÁP mobilalkalmazással vagy Ügyfélkapu+ azonosítással – a magyarorszag.hu honlapon elérhető űrlapon: „Kérelem nyugdíjbiztosítási ügyben”.
Ha kérelmét levélben vagy elektronikus űrlapon terjeszti elő, a gyorsabb feldolgozás érdekében jól látható módon tüntesse fel, hogy kérelme nyugdíjas élelmiszer-utalványra vonatkozik.
A vakok személyi járadékában, fogyatékossági támogatásban részesülő személyeknek a címváltozást a lakóhely szerint illetékes kormányhivatalhoz, az egyéb ellátásban részesülő személyeknek a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatósághoz kell bejelenteni. Ha a jogosult személy időközben már bejelentette postai címe megváltozását, a nyugdíjas élelmiszer-utalványt tartalmazó kézbesítetlen postai küldemények újraküldéséről a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóság hivatalból intézkedik, kérelmet nem szükséges benyújtani.
Más, átvételre feljogosított személy részére kézbesítés:
A postai szolgáltatásokra vonatkozó szabályok szerint, amennyiben a jogosult nem tartózkodik a kézbesítési címen, a nyugdíjas élelmiszer-utalványt tartalmazó küldeményt elsősorban az ott tartózkodó, értéknyilvánítás többletszolgáltatással feladott postai küldemény átvételére jogosult meghatalmazott részére kerül kézbesítésre.
Ha sem a címzett, sem a meghatalmazottja nem tartózkodik a címen, akkor a küldemény az ott tartózkodó helyettes átvevőnek vagy a közvetett kézbesítőnek is kézbesíthető.
Helyettes átvevőnek minősül a címzett 14. életévét betöltött, Ptk. szerinti hozzátartozója (házastárs, egyeneságbeli rokon, örökbefogadott gyermek, a mostoha- és a nevelt gyermek, az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő, a testvér, az élettárs, az egyeneságbeli rokon házastársa, a házastárs egyeneságbeli rokona és testvére, valamint a testvér házastársa továbbá a címhelyen lévő ingatlan bérbeadója vagy a címzett szállásadója, ha az természetes személy).
A Posta a postai küldeményt és a postai küldemény érkezéséről szóló értesítőt a címzett részére a postai küldemény címében megjelölt helyen működő szervezet (közvetett kézbesítő) útján kézbesíti, amennyiben a címzett lakóhelye, tartózkodási helye, munkahelye
- Magyar Honvédség, Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat, rendvédelmi szerv;
- büntetés-végrehajtási, illetve javítóintézet;
- egészségügyi, illetve szociális ellátást nyújtó intézet, nyugdíjasotthon;
- szálloda, diákszálló, munkásszálló, üdülő.
Átvételre feljogosított személy hiányában:
Ha a kézbesítés az adott címen sikertelen, erről a címzett részére a kézbesítő hátrahagy egy értesítőt, amely tartalmazza, hogy a Magyar Posta a nyugdíjas élelmiszer-utalványt melyik kézbesítési ponton, mely időpontig tartja a címzett vagy egyéb jogosult átvevő rendelkezésére.
A küldemény az értesítő kiállítását követő 10. munkanapig átvehető. Amennyiben ez idő alatt a jogosult átvevő nem jelentkezik, akkor az őrzési idő leteltét követő munkanapon a postai szolgáltató a nyugdíjas élelmiszer-utalványt tartalmazó postai küldeményt a Magyar Államkincstár részére visszaküldi.
Az újbóli kiküldés a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóságtól kérhető, legkésőbb 2025. november 14-ig.
A kérelem előterjeszthető
- személyesen, a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság ügyfélszolgálatán (helyszín, nyitvatartási idő ITT érhető el, a „Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnál intézhető ügyek” kiválasztásával),
- levélben (cím: Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóság, 1820 Budapest),
- elektronikus úton – DÁP mobilalkalmazással vagy Ügyfélkapu+ azonosítással – a magyarorszag.hu honlapon elérhető űrlapon: „Kérelem nyugdíjbiztosítási ügyben”.
Ha kérelmét levélben vagy elektronikus űrlapon terjeszti elő, a gyorsabb feldolgozás érdekében jól látható módon tüntesse fel, hogy kérelme nyugdíjas élelmiszer utalványra vonatkozik.