Gyakran ismételt kérdések a nyugdíjas élelmiszer-utalványról (GYIK)

A nyugdíjas élelmiszer-utalványra az a Magyarországon élő és tartózkodó személy jogosult, akiknek 2025. július hónapban

  • öregségi nyugdíjat,
  • özvegyi nyugdíjat,
  • szülői nyugdíjat,
  • árvaellátást,
  • baleseti hozzátartozói nyugellátást,
  • mezőgazdasági szövetkezeti öregségi, munkaképtelenségi, özvegyi járadékot,
  • mezőgazdasági szakszövetkezeti tagok növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi, özvegyi járadékát,
  • korhatár előtti ellátást,
  • szolgálati járandóságot,
  • átmeneti bányászjáradékot,
  • táncművészeti életjáradékot,
  • rokkantsági ellátást,
  • rehabilitációs ellátást,
  • baleseti járadékot,
  • rokkantsági járadékot,
  • bányászok egészségkárosodási járadékát,
  • fogyatékossági támogatást,
  • vakok személyi járadékát,
  • a Magyar Alkotóművészeti Közalapítvány által folyósított ellátásokról szóló kormányrendelet alapján folyósított ellátást,
  • polgármesterek közszolgálati járadékát,
  • a hadigondozásról szóló törvény alapján a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 62. §-ában foglaltak szerint megemelendő rendszeres pénzbeli ellátást,
  • nemzeti helytállásért elnevezésű pótlékot,
  • nemzeti gondozási díjat,
  • házastársi pótlékot vagy
  • házastársi jövedelempótlékot

folyósítottak.

A nyugdíjas élelmiszer-utalvány személyenként jár, és csak egyszeresen, abban az esetben is, ha a jogosult több, a fentiekben felsorolt ellátásban részesült.

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény alapján folyósított pénzbeli ellátásban (pl. időskorúak járadéka, ápolási díj, foglalkoztatást helyettesítő támogatás, egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás) részesülő személyek nem részesülnek a nyugdíjas élelmiszer-utalványban.

Nem jár a nyugdíjas élelmiszer-utalvány annak a személynek, akinek a számára a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóság 2025 júliusában nem folyósít ellátást.

Nem jár az utalvány annak a személynek, akinek az ellátását 2025 júliusát követően, visszamenőleges hatállyal állapítják meg, mivel ebben az esetben az érintett személy részére 2025 júliusában nem került ellátás folyósításra.

A nyugdíjas élelmiszer-utalvány arra a címre kerül megküldésre, amely az ellátásban részesülő személy címeként a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnál nyilvántartásra került.

Ez az a cím, melyet az ellátásban részesülő bejelentett a hivatal felé, tehát ahová a havonkénti rendszerességgel utalt ellátás, illetőleg a folyósító szerv levelei megküldésre kerülnek.

Bankszámlára történő ellátás-folyósítás esetén az élelmiszer-utalványt tartalmazó küldemény arra a címre kerül kiküldésre, melyet az ügyfél levelezési címként bejelentett a hivatalhoz.

Ez a cím tehát nem feltétlenül egyezik az ügyfél lakóhelyével vagy tartózkodási helyével, mivel folyósítási, illetve levelezési címnek bármilyen cím megadható, amelyen a postai küldemények átvétele biztosított.

A nyugdíjas élelmiszer-utalványt tartalmazó postai küldemények kézbesítését a Magyar Posta Zrt. végzi. A Posta a kézbesítést egyszer kísérli meg, sikertelen kézbesítés esetén a címen értesítő kerül hátrahagyásra, mely tartalmazza, hogy a küldemény melyik postán, mikortól és mennyi ideig vehető át. (A letéti postán 10 munkanapig vehető át a küldemény.)

Amennyiben az ügyfél a kézbesítési címe változását jelezte a kézbesítést végző postahelynek, és kérte az előző címére érkezett küldemények utánküldését az aktuális címére, akkor a Posta gondoskodik az élelmiszer-utalványt tartalmazó küldeménynek az új címre történő továbbításáról.

A nyugdíjas élelmiszer-utalvány kézbesítése a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóság nyilvántartásában szereplő, aktuális címre történik.

Amennyiben a jogosult személy erről a címről már elköltözött, de címváltozását a hivatalnak nem, vagy elkésve jelentette be, akkor a nyugdíjas élelmiszer-utalvány új címre történő kézbesítését leggyorsabban a Magyar Posta Zrt. utánküldési szolgáltatásának igénybevételével (értesítő kézhezvételét követően a megrendelésre már nincs lehetőség), vagy a sikertelen kézbesítési kísérletet követően „Ismételt kézbesítés új címre” szolgáltatásának igénybevételével – díj ellenében – kérheti. Az utánküldés a megrendelés leadásától számított második munkanaptól biztosítható.

Ha ezzel a lehetőséggel a címzett nem él, a nyugdíjas élelmiszer-utalványt a Posta a régi címére kísérli meg kézbesíteni. Amennyiben az átvétel a régi címen sikertelen, a küldemény 10 munkanapon belül átvehető az értesítőn megjelölt postán. Ha ez idő alatt sem jelentkezik a címzett, akkor a küldemény a Magyar Államkincstár részére kerül visszaküldésre.

A visszaküldött nyugdíjas élelmiszer-utalvány újbóli kiküldését legkésőbb 2025. november 14-ig a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóságtól lehet kérni.

A kérelem előterjeszthető

  • személyesen, a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság ügyfélszolgálatán (helyszín, nyitvatartási idő Magyar Államkincstár honlapján érhető el, a „Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnál intézhető ügyek” kiválasztásával),
  • levélben (cím: Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóság, 1820 Budapest),
  • elektronikus úton – DÁP mobilalkalmazással vagy Ügyfélkapu+ azonosítással – a magyarorszag.hu honlapon elérhető űrlapon: „Kérelem nyugdíjbiztosítási ügyben”.

Ha kérelmét levélben vagy elektronikus űrlapon terjeszti elő, a gyorsabb feldolgozás érdekében jól látható módon tüntesse fel, hogy kérelme nyugdíjas élelmiszer-utalványra vonatkozik.

A vakok személyi járadékában, fogyatékossági támogatásban részesülő személyeknek a címváltozást a lakóhely szerint illetékes kormányhivatalhoz, az egyéb ellátásban részesülő személyeknek a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatósághoz kell bejelenteni. Ha a jogosult személy időközben már bejelentette postai címe megváltozását, a nyugdíjas élelmiszer-utalványt tartalmazó kézbesítetlen postai küldemények újraküldéséről a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóság hivatalból intézkedik, kérelmet nem szükséges benyújtani.

Más, átvételre feljogosított személy részére kézbesítés:

A postai szolgáltatásokra vonatkozó szabályok szerint, amennyiben a jogosult nem tartózkodik a kézbesítési címen, a nyugdíjas élelmiszer-utalványt tartalmazó küldeményt elsősorban az ott tartózkodó, értéknyilvánítás többletszolgáltatással feladott postai küldemény átvételére jogosult meghatalmazott részére kerül kézbesítésre.

Ha sem a címzett, sem a meghatalmazottja nem tartózkodik a címen, akkor a küldemény az ott tartózkodó helyettes átvevőnek vagy a közvetett kézbesítőnek is kézbesíthető.

Helyettes átvevőnek minősül a címzett 14. életévét betöltött, Ptk. szerinti hozzátartozója (házastárs, egyeneságbeli rokon, örökbefogadott gyermek, a mostoha- és a nevelt gyermek, az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő, a testvér, az élettárs, az egyeneságbeli rokon házastársa, a házastárs egyeneságbeli rokona és testvére, valamint a testvér házastársa továbbá a címhelyen lévő ingatlan bérbeadója vagy a címzett szállásadója, ha az természetes személy).

A Posta a postai küldeményt és a postai küldemény érkezéséről szóló értesítőt a címzett részére a postai küldemény címében megjelölt helyen működő szervezet (közvetett kézbesítő) útján kézbesíti, amennyiben a címzett lakóhelye, tartózkodási helye, munkahelye

  1. Magyar Honvédség, Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat, rendvédelmi szerv;
  2. büntetés-végrehajtási, illetve javítóintézet;
  3. egészségügyi, illetve szociális ellátást nyújtó intézet, nyugdíjasotthon;
  4. szálloda, diákszálló, munkásszálló, üdülő.

Átvételre feljogosított személy hiányában:

Ha a kézbesítés az adott címen sikertelen, erről a címzett részére a kézbesítő hátrahagy egy értesítőt, amely tartalmazza, hogy a Magyar Posta a nyugdíjas élelmiszer-utalványt melyik kézbesítési ponton, mely időpontig tartja a címzett vagy egyéb jogosult átvevő rendelkezésére.

A küldemény az értesítő kiállítását követő 10. munkanapig átvehető. Amennyiben ez idő alatt a jogosult átvevő nem jelentkezik, akkor az őrzési idő leteltét követő munkanapon a postai szolgáltató a nyugdíjas élelmiszer-utalványt tartalmazó postai küldeményt a Magyar Államkincstár részére visszaküldi.

Az újbóli kiküldés a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóságtól kérhető, legkésőbb 2025. november 14-ig.

A kérelem előterjeszthető

  • személyesen, a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság ügyfélszolgálatán (helyszín, nyitvatartási idő Magyar Államkincstár honlapján érhető el, a „Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnál intézhető ügyek” kiválasztásával),
  • levélben (cím: Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóság, 1820 Budapest),
  • elektronikus úton – DÁP mobilalkalmazással vagy Ügyfélkapu+ azonosítással – a magyarorszag.hu honlapon elérhető űrlapon: „Kérelem nyugdíjbiztosítási ügyben”.

Ha kérelmét levélben vagy elektronikus űrlapon terjeszti elő, a gyorsabb feldolgozás érdekében jól látható módon tüntesse fel, hogy kérelme nyugdíjas élelmiszer utalványra vonatkozik.

1 234 ... 5