Gyakran ismételt kérdések a nyugdíjas élelmiszer-utalványról (GYIK)
A címzett a Postán adhat meghatalmazást a nyugdíjas élelmiszer-utalvány átvételére más személy részére. A meghatalmazás szólhat kizárólag a nyugdíjas élelmiszer-utalvány tartalmú postai küldemény átvételére, de szólhat általános jelleggel valamennyi postai küldemény átvételére is.
Meghatalmazás kizárólag az alábbiak szerint adható:
- közokiratban (bíróság, közjegyző, más hatóság állítja ki), vagy
- a postai szolgáltató erre feljogosított képviselője előtt írásban, vagy
- teljes bizonyító erejű magánokiratban, vagy
- Rendelkezési Nyilvántartásban rögzített általános elektronikus meghatalmazás, vagy
- e-meghatalmazás útján (információ ITT olvasható).
A meghatalmazott a kézbesítési pontként megjelölt postán is átveheti a nyugdíjas élelmiszer-utalványt.
A nyugdíjas élelmiszer-utalvánnyal kapcsolatos általános kérdésekben felvilágosítást telefonon az alábbi elérhetőségeken lehet kapni:
- kormányzati ügyfélvonal: 1818
- kormányzati ügyfélvonal külföldről: +36 (1) 550-1858
- Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóság: 1811
- Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóság külföldről: +36 (1) 327-3308
Ezek közül elsősorban a kormányzati ügyfélvonalon történő érdeklődést javasoljuk, tekintettel arra, hogy az 0-24 órában elérhető.
A nyugdíjfolyósító szerv telefonszámán munkaidőben tudnak felvilágosítást nyújtani (részletesen ITT).
Amennyiben 2025. október 15-ig az ellátott nem kapja kézhez a nyugdíjas élelmiszer-utalványt tartalmazó postai küldeményt, és postai értesítést sem talál a címén arról, hogy hol veheti át az utalványt, valamint postai utánküldési szolgáltatást sem kért, az alábbi elérhetőségeken érdeklődhet:
- Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóság központi telefonszám: 1811
- Magyar Posta Zrt.: (1) 767-8282, e-mail: ugyfelszolgalat@posta.hu
A kiküldött utalványra vonatkozó érdeklődés esetén a nyugdíjfolyósító szerv tájékoztatást ad a küldemény azonosítószámáról (ragszám – vonalkód alatti számsor), mely alapján a Magyar Posta Ügyfélszolgálata tud információt nyújtani a küldemény sorsát illetően.
A jogosultak részére a nyugdíjas élelmiszer-utalványt a Magyar Posta Zrt. ütemezetten kézbesíti: 2025 szeptemberétől a 2025. október 15-ig terjedő időszakban kerül sor a kézbesítés megkísérlésére. A küldemény kézbesítése postai utánküldési szolgáltatás igénybevétele esetén ennél későbbi időpontra áthúzódhat.
A küldemények kézbesítését a Posta egyszer kísérli meg. Amennyiben a kézbesítő a postai küldeményen szereplő címen nem talál átvételre jogosult személyt, akkor a címzett részére hátrahagy egy értesítőt. A küldeményt az értesítő elhelyezésének napját követő munkanaptól számított 10 munkanapig az értesítőn szereplő kijelölt postahelyen lehet átvenni.
A nyugdíjas élelmiszer-utalványok értéke személyenként 30 000 forint, mely 3 darab 5000 forint, 3 darab 3000 forint, 2 darab 2000 forint, 2 darab 1000 forint címletű utalványként kerül kiállításra. A 10 darab utalvány egy borítékban kerül postázásra.
A borítékban található utalványszelvényeket középen, a perforáció mentén (a középen található kis olló jelzésnél) szét kell választani, így 3 darab 5000 Ft-os, 3 darab 3000 Ft-os, 2 darab 2000 Ft-os, és 2 darab 1000 Ft-os – összesen 30 000 Ft értékű – utalványhoz jut a címzett.
A nyugdíjas élelmiszer-utalványok a kézhezvételt követően azonnal felhasználhatóak, 2025. december 31. napjáig.
Ha a közgyógyellátásra jogosult személy 2025 júliusában az utalványra jogosító ellátások valamelyikében részesül, akkor a nyugdíjas élelmiszer-utalvány megküldésre kerül a részére.
Önmagában a közgyógyellátásra való jogosultság azonban nem alapozza meg a nyugdíjas élelmiszer-utalványra való jogosultságot.